این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۸
عنوان فارسی
آگاهی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاعرسانی ایران از فنّاوریهای وب ۲
چکیده فارسی مقاله
مقاله حاضر ارائه نتایج یک طرح پژوهشی بوده که با هدف بررسی میزان آشنائی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاعرسانی ایران با فنّاوریهای وب 2 و کشف مشکلات و چالشهایی که مدرسان در استفاده از این فنّاوریها با آن روبرو هستند، انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه تحت وب با هر دو نوع سؤالات باز و بسته بود. پرسشنامه به نشانی ایمیل 175 مدرس کتابداری و اطلاعرسانی ایران شاغل در دانشگاههای دولتی و آزاد و پیام نور ارسال شد. نتایج نشان داد که مدرسان پاسخدهنده با برخی فنّاوریهای وب 2 از قبیل وبلاگ، ویکی3، یوتیوب4 و فیسبوک5 بهخوبی آشنا بودند، اما آشنایی آنها با برخی دیگر از این فنّاوریها نظیر آر.اس.اس6، توییتر7، فلیکر8، دلیشس9، و پادکست10 محدود بود. پاسخدهندگان از فنّاوریهایی مانند وبلاگ، گروههای مباحثه، چت، ابزارهای اشتراک فایل، ویکی، پیامک، ابزارهای اشتراک ویدئو، و فروم برای اهداف آموزشی و پژوهشی استفاده میکردند. از نظر آنها فیلترینگ اینترنت بزرگترین مانع استفاده از این فنّاوریها بود. عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت و فقدان آموزش از دیگر موانع بیانشده توسط پاسخدهندگان بود. نویسندگان پیشنهاد کردند که برای بهرهمند شدن از مزایای وب 2، مدرسان کتابداری و اطلاعرسانی ایران از فنّاوریهای وب دویی مشابهی که فیلتر نشدهاند در آموزش و پژوهش استفاده نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Knowledge and Use of Web 2.0 by LIS Academics in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The present paper discussed results of a study which aimed to explore the knowledge and use of Web 2.0 technologies by LIS academics in Iran and to explore the challenges they faced for using these technologies. The research method was explorative and empirical. Data was collected through a web-based survey questionnaire containing both open and close ended questions. The results showed that LIS academics in Iran had good level of familiarity with some Web 2.0 tools such as blog, wiki, YouTube and Facebook. However, their familiarity with some other Web 2.0 tools such as RSS, feeds, Twitter, Flickr, Delicious and podcast was limited. Blog, discussion groups, chat tools, file sharing tools, Wikis, SMS, video sharing tools and forum were used respectively by LIS academics in their teaching. Internet filtering was identified as the most inhibiting barrier to the use of Web 2.0 tools. Lack of access to high speed internet and lack of training were pointed as the other identified barriers. Authors suggested that to reap the benefits of Web 2.0, LIS academics needed to find alternative non filtered Web 2.0 tools to employ in their teaching and research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم صراف زاده | maryam sarrafzadeh
department of library and information science, persian gulf university
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)
افسانه حاضری | afsaneh hazeri
yazd university
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
سهیلا علوی | soheila alavi
persian gulf university
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-965-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252379.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات