این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۱۲، شماره ۲۳، صفحات ۷۵-۹۲

عنوان فارسی پیوند معنوی غزل و آواز در موسیقی دستگاهی
چکیده فارسی مقاله در این مقاله پیوند معنوی غزل و آواز در موسیقی دستگاهی به شکل تطبیقی و تحلیل نمونه‌های صوتی و مصاحبه با اساتید موسیقی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. آز آنجا که در فرهنگ موسیقایی ایران، غزل و آواز به مثابه دو مقوله ی درهم تنیده شناخته می شوند، درابتدا درباره ی متن بودگی و انسجام معنایی در غزل و دستگاه توضیحاتی ارائه می شود و سپس پیوند معنوی غزل و آواز در موسیقی دستگاهی مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش اوّل چهار عامل اصلی انسجام و پیوستگی معنا در غزل و دستگاه، معرفی و نمونه‌هایی ارائه می‌شود. و درادامه مهم ترین عوامل پیوند معنوی غزل و آواز توضیح داده خواهند شد. نتیجه‌ی بررسی‌های انجام‌شده را می‌توان چنین بیان نمود، این دو فرم (غزل و آواز در موسیقی دستگاهی) هم از جهت صورت و هم از جهت معنی رابطه درونی دارند. ابیات غزل از طریق ردیف و قافیه همبستگی خود را نشان داده و این در حالی است که دستگاه‌ها همبستگی درونی خود را از طریق فرودها (کادانس ) آشکار می‌سازد. غزل و ابیات سازنده آن حاوی موضوعات عاشقانه و عرفانی و اخلاقی است. ماهیت موسیقی دستگاهی نیز از همین خصوصیات برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله &،quot،دستگاه&،quot،، &،quot،آواز&،quot،، &،quot،غزل&،quot،، &،quot،پیوند معنوی&،quot،، &،quot،انسجام معنایی&،quot،،

عنوان انگلیسی Spiritual Relation Between Ghazal and Avaz in the Music of Dastgah
چکیده انگلیسی مقاله This article is a study in spiritual relationship between Ghazal and Avaz in the Iranian classical music. If we try to discuss the use of poetic forms in music, Ghazal has the most priority to the rest. The both forms of Avaz and Ghazal have common interrelationships in form and content and closeness of these two may encourage us to suggest that formal structure from Avaz is inspired the Ghazal. The form of Ghazal consists of seven to twelve lines while the form of Avaz in performance is approximately the same. The lines of Ghazal coherence based on Radif and Qafieh, while the pieces of Dastgah coherence based on the Foruds (cadence). Ghazal became the most spiritual form in Persian poetry after the 13th AD. On the other hand, Dastgah is the most important form in Iranian music. Fundamentally, the content of Ghazal exists in the subject of lyric, mystical and moral. The content of Dastgah reflects the same material. In Avaz, singers are aiming to combine the spiritual contents of poems to the Dastgah and find the best way to consolidate them both together. To do so, they should achieve to a high understanding and knowledge in these topics. Upon the coherence theory of semantic, four main factors have been introduced as repetition, synonymy, antonymic and hyponymy.These factors are concordance the structure of Dastgah (repetition, variation, opposition and interrelation).This idea has been discussed that the lines of Ghazal express one theme while the other scholars believe that each line separately declare different theme. In spite of these two different ideas, we can examine both varieties in the structure of Dastgah and Ghazal. The reference for research hides in structure of Ghazal and the system of Dastgah.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله &,quot,دستگاه&,quot,, &,quot,آواز&,quot,, &,quot,غزل&,quot,, &,quot,پیوند معنوی&,quot,, &,quot,انسجام معنایی&,quot

نویسندگان مقاله بهرام جمالی |
عضوِ هیات علمی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_1020_2873eee81d005178d34a18ddd2908eee.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات