این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱۲، شماره ۲۳، صفحات ۱۱۷-۱۳۱
عنوان فارسی
تکیه و آهنگ در موسیقی آوازی ایران ضرورتها و روشها
چکیده فارسی مقاله
تکیه عاملی صوتی برای برجستهسازی یکی از هجاهای کلمه است و آهنگ کلام تغییرات صوتی گفتار است که در واقع طرحی از تکیهها است. تأثیر چهار تأکیدِ زیر و بمی، شدت، متریک (محل ضرب)، آگوگیک (کشش) برای اعمال تکیه در موسیقی مفروض بود که طی این پژوهش مشخص شد که تکیه بیش از همه با تأکید زیر و بمی منتقل میشود و میزان زیر بودن اهمیتی ندارد. برای بازتاب تکیه در موسیقی کافیست نت مورد استفاده برای هجای تکیهبر از هجای بالقوه زیرتر باشد و زیرایی سایر هجاها در انتقال معنا تأثیر ندارد. منابع پیوند شعر و موسیقی بازتابِ تکیه و آهنگِ کلام در موسیقی را با توجه به دو ضرورت انتقال معنا و حفظ کیفیت زبان ضروری دانستهاند؛ اما از آنجاییکه کیفیت زبان خود تابعی از لهجه و فضای احساسی گوینده است و عنصری ثابت نیست ضروری دانستن آن بر این اساس فقط در حوزۀ سلیقه قابل قبول است اما انتقال معنای کلمات در موسیقی اهمیت دارد ولی نمیتواند نگاه ثابتی به تمامِ کلمات داشت و باید بین کلماتی که تغییر تکیه در آنها تفاوت معنایی ایجاد میکند (تکیۀ مؤثر) که بیشتر مربوط به نقش تمایزدهنده و صرفی است و سایر کلمات (تکیۀ غیرمؤثر) تفاوت قائل شد و با نگاهی طیفی به ضرورت رعایت تکیه کلمات در موسیقی نگریست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موسیقی آوازی، تکیه، شعر و موسیقی،
عنوان انگلیسی
Stress and tune in vocal music of Iran, needs and methods
چکیده انگلیسی مقاله
Stress considered as a sound factor to highlight one of word’s syllables and also tune as a vocal sound variation is infact plan of stresses. Being supposed an effect of four accent along with pitch, intentsity , metric (place of beat )and agogic (duration) on stress acts in music during this research indicating that stress mostly transferred by pitch accent and pitch time signature is not critical. Appliing note for “relying on” sylluble must be lower from “potential” one, In addition being pitch of other syllables has no influence on meaning transference. Due to the two fundamental of meaning transference and language quality maintenace, poems and music joint resources of stress reflection and tunes in music requierd necessary; but as far as language quality in itself, is a function of speaker’s accent and emotional space not as a constant element, therefore knowing its an essential accordingly just is acceptable in the field of tastes , but meaning transference of words in music although has a significant role but unable to keep cosistant look to all words, and must be descrimination within words resulted in creating of meaning difference by stress variation ( effective stress) - more concerning with distinguishing and morphological role – and the other words ( ineffective stress) and should look need of observance of words stress in music from spectral point of view.***variation is infact plan of stresses. Being supposed an effect of four accent along with pitch, intentsity , metric (place of beat )and agogic (duration) on stress acts in music during this research indicating that stress mostly transferred by pitch accent and pitch time signature is not critical. Appliing note for “relying on” sylluble must be lower from “potential” one, In addition being pitch of other syllables has no influence on meaning transference. Due to the two fundamental of meaning transference and language quality maintenace, poems and music joint resources of stress reflection and tunes in music requierd necessary; but as far as language quality in itself, is a function of speaker’s accent and emotional space not as a constant element, therefore knowing its an essential accordingly just is acceptable in the field of tastes , but meaning transference of words in music although has a significant role but unable to keep cosistant look to all words, and must be descrimination within words resulted in creating of meaning difference by stress variation ( effective stress) - more concerning with distinguishing and morphological role – and the other words ( ineffective stress) and should look need of observance of words stress in music from spectral point of view.***variation is infact plan of stresses. Being supposed an effect of four accent along with pitch, intentsity , metric (place of beat )and agogic (duration) on stress acts in music during this research indicating that stress mostly transferred by pitch accent and pitch time signature is not critical. Appliing note for “relying on” sylluble must be lower from “potential” one, In addition being pitch of other syllables has no influence on
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
موسیقی آوازی, تکیه, شعر و موسیقی
نویسندگان مقاله
سید محمد امین میراحمدی |
کارشناسِ ارشدِ رشتۀ موسیقی
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_1022_1526bbbc702c4e5c8f16ba60f87233e0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات