این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۷۳۷-۷۵۸
عنوان فارسی
رابطه بین میزان استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات با میزان انگیزه، روزآمد شدن محتوای درسی کلاس و جذابیت کلاس درس در سال ۸۷-۸۸
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش، با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات با میزان انگیزه، روزآمد شدن محتوای درسی کلاس، و جذابیت کلاس درس در سال تحصیلی 87-88، بهمنظور توانایی کاربرد مؤثر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در کلاس درس، تأثیر آن بر انگیزه مدرسان و فراگیران و روزآمد شدن مطالب درسی کلاس و بررسی مشکلات و چالشهای احتمالی در استفاده از آن و ارائه راهکار در برخورد با مشکلات تدارک دیده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه 274 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بهصورت تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و توصیفی پیمایشی و نیز براساس روش پژوهش، از نوع پژوهشهای همبستگی بوده است. جهت ابزار گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته که بهصورت چهره به چهره و دقیق پر شد، مشاهده و مصاحبه با اساتید که براساس آن، مشکلاتشان را در استفاده از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات بیان نمودند، استفاده شد. در بررسی نتایج این پژوهش، رابطه بین میزان استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات با روزآمد شدن محتوای کلاس درس، میزان جذابیت کلاس و سطوح میزان انگیزه آنان (کم، متوسط، زیاد)، طبق آزمون آنالیز واریانس یکطرفه ، فرض برابری متوسط میزان استفاده اعضای هیأت علمی از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در هر سه مورد رد میشود. بهعبارتی، اختلاف معنیداری (مثبت) بین آنها وجود دارد که بهترتیب کم به زیاد در تمام موارد بهصورت 1) کم، 2) متوسط، و 3) زیاد است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship Between Usage Rate of Information and Communication Technology by Faculty Members of Ferdowsi University of Mashhad, and Motivation Rate, Updating of Lesson Content and Attractiveness of Classroom in Academic Year of 2008-2009
چکیده انگلیسی مقاله
The present paper aimed to study the relationship between usage rate of information and communication technology by faculty members of Ferdowsi University of Mashhad and motivation rate, updating of lesson content and attractiveness of classroom in academic year of 2008-2009 and to study the ability to use information and communication technology in the classroom effectively , its effects on motivation of teachers and learners and updating of lesson content and to investigate possible difficulties and challenges in its usage and to suggest a course of action. Statistical universe studied was selected 274 members of faculty of Ferdowsi University using random-stratified sampling with proper assignment. Considering purpose of the paper, it was applied research and descriptive survey and concerning methodology it was correlation research. A researcher-built questionnaire was filled as face to face and precisely an interview in which professors expressed their problems in usage of information and communication technologies were used as a data collection tool. The results showed that the relationship between usage rate of information and communication technology by faculty members of Ferdowsi University of Mashhad and updating lesson content, attractiveness of class and their motivation level (low, medium, high) according to one-sided variance analysis, the assumption of average equality of usage rate of information and communication technology by faculty members was rejected in all three cases. In other words, there was a significant difference (positive) between them, in ascending order were as low, medium and high.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شیلا سلیمانی | shila soleymani
azad university of southern tehran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)
سیدیعقوب موسوی | seyyed yaghub mosavi
azad university of southern tehran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)
مهری پریرخ | mehri parirokh
ferdowsi university of mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-117-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252413.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات