این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۳۴۵-۳۶۸
عنوان فارسی
مدل توسعه سواد اطلاعاتی در وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری
چکیده فارسی مقاله
مقاله حاضر به ارائه مدلی برای توسعه سواد اطلاعاتی در ایران برای وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری پرداخته است. این مدل، بر سه وجه- تدوین مقررات و آییننامهها، تولید محتوی، و برقراری ارتباط میان دستاندرکاران و فعالان- مبتنی است. در هر یک از این وجوه، ضمن اشاره به نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرند، به اهم اقدامات قابل اتخاذ اشاره شده است. انتظار میرود که با تحقق مهارتهای سواد اطلاعاتی که با تجهیز یادگیرندگان به مهارتهای تفکر انتقادی همراه است، بسیاری از اهداف ملی مورد انتظار در عرصههای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و علمی در دسترس قرار گیرند؛ چرا که گام اول در امر دسترسی به دانش (که بومیشدگی، ویژگی اصلی آن است) قدرت تشخیص مسأله و تعیین روشن نیاز اطلاعاتی و بهرهگیری از اطلاعات موجود برای تولید اطلاعات و دانش جدید است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Model of Developing Information Literacy for Iranian Ministry of Higher Education (MSRT)
چکیده انگلیسی مقاله
This paper presented a model on developing information literacy for Iranian Ministry of Science, Research and Technology. This model was based on three sides: formulating rules and regulations, content production, and communication among the activists. In each of these sides, while referring to noting-worthy points, the top possible actions were mentioned. It was expected that by achieving information literacy skills that entails equipping the learners with critical thinking skills, much of the national objectives aimed in cultural, social, economic and scientific fields areas will be attained all since that the first step in accessing knowledge (the main characteristic of which is being localized) consists of the ability to recognize the problem, to determine the information need clearly, and to exploit the existing information in producing new information and knowledge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی حسین قاسمی | ali hossein ghasemi
ahvaz jundishapur university of medical sciences
دانشگاه جندی شاپور
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-34-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252418.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات