این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی فرایندهای مضمون‌یابی در نقد ادبی
چکیده فارسی مقاله اگرچه مضمون‌یابی، جایگاهی مهم در نقد و پژوهش ادبی و هنری دارد، کمتر به‌عنوان فرایندی روش‌مند مورد بحث قرار گرفته است. پژوهش‌های زبان فارسی بیشتر متوجه شرح و معرفی مضمون آثار هستند تا بررسی فرایندها، روش‌ها و راهبردهای کشف و فهم مضمون. مقاله حاضر، با تکیه بر نمونه‌هایی از نقد آثار ادبی و سینمایی، دو فرایند مستقیم و غیرمستقیم در مضمون‌یابی را معرفی می‌کند. اولین و رایج‌ترین فرایند، مضمون را با تکیه بر نشانه‌های آشکار و معانی صریح متن به دست می‌آورد. سه مورد از این نشانه‌های آشکار عبارتند از: گفته‌های مستقیم متن، عناصر فابیولا و قراردادهای ادبی. این فرایند معمولاً مضمون‌هایی آشنا و بی‌نیاز از توجیه و تبیین ارائه می‌دهد. در مقابل، فرایند غیرمستقیم، با تکیه بر معانی ضمنی و برساخته به مضمون اثر دست می‌یابد. مهم‌ترین راهبردهای مورد استفاده در فرایند غیرمستقیم عبارتند از: مفاهیم نهفته در نظریه‌های ادبی، توجه به شگردهای فرمی، استخراج موتیف‌های غیرعینی، یا ترکیب این موارد. مضمون‌های به‌دست‌آمده از فرایند دوم به دلیل غرابت، به توجیه دقیق از سوی منتقد نیازمندند؛ توجیهاتی که نشانه آگاهی منتقد از راهبردهای مورد استفاده خود هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مضمون،فرایند مضمون‌یابی،فرم،موتیف،تفسیر،نقد ادبی

عنوان انگلیسی Processes of Thematizing in Literary criticism
چکیده انگلیسی مقاله Although the theme of a work has an important role in literary and art criticism, it has been less discussed as a methodological process. Persian Researches concern more explication and introduction of the theme of literary works than discussing the processes, methods and strategies of discovering and understanding the theme. This paper, relying on examples of literary and art criticism, introduces two thematizing processes: direct and indirect. The first and prevailing process obtains themes through the evident signs and explicit meanings of a text. Three of these evident signs include the direct utterances of the text, elements of fabula, and literary conventions. This process usually displays familiar themes and without justification. In contrast, the indirect process achieves the theme of a work by relying on implicit and constructed meanings, using strategies such as the concepts of literary theories, formal devices, extracting non-objective motifs, or combining these. The second type of themes, due to their strangeness, must be justified by a critic precisely and for this reason, they display that the critic is aware of his strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله theme,thematizing,form,motif,interpretation,literary criticism

نویسندگان مقاله علیرضا محمدی کله سر | Alireza Mohammadi Kalesar
Associate Professor. Shahr-e Kord university
دانشیار دانشگاه شهرکرد


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10948-7&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات