این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۰۸

عنوان فارسی ارتقای عملکرد و خلاقیت دانشجویان با استفاده از مدل‌سازی داده‌ای ساخت (BIM)؛ مطالعه موردی: درس طراحی فنی ساختمان
چکیده فارسی مقاله اهداف: مدل سازی داده­ای ساخت یک فرآیند مبتنی بر مدل سه بعدی است که بینش و ابزارهایی را جهت تغییر رویکرد آموزشی مهیا نموده است. هدف از این تحقیق، آزمونِ یک ساختار آموزشی فعال و سازنده گرا با محوریت رویکرد مدل سازی داده ای ساخت و کاربرد این شیوه در ارتقای خلاقیت دانشجویان معماری در دروس فن ساختمان است. روش ها: آزمون تحقیق به شیوه شبه آزمایشی با گروه های آزمایشی و کنترل، و با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. پیش آزمون با انجام آزمون خلاقیت تورنس و انجام دو تکلیف طراحی، و برای پس آزمون از آزمون آماری یو من-ویتنی استفاده شد. یافته ها: یافته ها تفاوت معناداری بین دو گروه نشان نداد و این دو گروه از نظر خلاقیت و عملکرد با هم مشابهت داشتند. اما با انجام پس آزمون، گروه آزمایشی در شاخص های فنی بودن کانسپت، هماهنگی عملکردها و مسائل اجرایی، طرح فنی سایت، کمیت و کیفیت و صحت نقشه های فاز دو، مصالح و جزییات اجرایی، ارائه نقشه ها و نمره کلی، برتری معناداری نسبت به گروه کنترل داشت. نتیجه ­گیری: به کارگیری روش آموزشی پیشنهادی با محوریت مدل سازی داده ای ساخت، در ارتقای عملکرد کلی دانشجویان گروه آزمایشی تاثیرگذار بوده و برتری معناداری داشت. در خصوص ارتقای خلاقیت دانشجویان تفاوت و برتری معناداری بین دو گروه مشاهده نشد، اما میانگین رتبه های دانشجویان گروه آزمایشی به شکل محسوسی بهتر از گروه کنترل بود. لذا نتایج تحقیق موید افزایش میزان یادگیری دانشجویان با استفاده از این رویکرد آموزشی می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فناوری، معماری، فن ساختمان، سامانه های هوشمند، مدل‌سازی داده‌ای ساخت (BIM)

عنوان انگلیسی Improving Performance and Creativity of Students Focusing on BIM; Case Study Building Technical Design Course
چکیده انگلیسی مقاله Aims Building information modeling (BIM) is a process based on three-dimensional model that has provided tools to change the educational and professional approach. The purpose of this study is to test an active and constructive educational structure with a focus on the BIM approach and the application of this method in promoting the performance and creativity of architecture students in building technology courses. Methods The research test was performed by quasi-experimental method with experimental and control groups using pretest and posttest. Pre-test was performed by Torrance creativity test and two design tasks and Mann-Whitney U test was used for post-test. Findings The findings of the analysis of pre-test results did not show a significant difference between the two groups. But by conducting a post-test, the experimental group in the indicators of concept technicality, coordination of executive issues, site technical plan, quantity and quality of phase two plans, executive details, presentation of design and overall score had a significant advantage over the control group. Conclusion The results show that the use of the proposed educational method was effective in improving the overall performance of students in the experimental group and had a significant advantage over the performance of the control group. Regarding the promotion of studentschr('39') creativity, no significant difference and superiority was observed between the two groups, but the average ranks of students in the experimental group were significantly better than the control group. Therefore, the research results confirm the increase in studentschr('39') learning using this educational approach.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Technology, Architecture, Building Technology, Intelligent System, Building Information Modeling (BIM)

نویسندگان مقاله آزاده معارفی | Azadeh Maarefi
PhD Candidate in Architecture, Department of Architecture, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

کتایون تقی زاده | Katayun TaghiZadeh
Associate Professor, Department of Architectural Technology, Faculty of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار دانشکده معماری، گروه تکنولوژی معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

قادر بایزیدی | Qader Bayzidi
Assistant Professor, Department of Architecture, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
استادیار گروه معماری، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

سهیلا حسین پور | Soheila Hossainpour
Assistant Professor, Department of Educational Science, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.


نشانی اینترنتی http://bsnt.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-59021-2&slc_lang=fa&sid=2
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات