این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پردازش علائم و داده ها
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۵۷-۷۴
عنوان فارسی
یافتن گرههای پرنفوذ جهت انتشار رفتار اعتماد در شبکههای اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
اعتماد یکی از مهمترین موضوعات مطرحشده در حوزه شبکههای اجتماعی است. اغلب اوقات نحوه اعتماد همه کاربران در این شبکهها بهصورت یکسان در نظر گرفته میشود. درحالیکه کاربران شبکههای اجتماعی میتوانند نظرات متفاوتی در نحوه اعتماد به سایرین داشته باشند و ممکن است فاکتورهای مختلفی را در اعتماد به سایر اعضا در نظر بگیرند. همچنین کاربران میتوانند بر روی نظرات یکدیگر اثر گذاشته و باعث تغییر رفتار دیگر کاربران در اعتمادکردن به افراد شوند. به همین دلیل، سازوکار و شیوه تأثیرگذاری کاربران بر روی نظر و رفتار اعتماد به یکدیگر و شرایط تغییر حالات رفتاری، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. هدف ما در این مقاله در مرحله نخست درنظرگرفتن رفتار متفاوت کاربران شبکههای اجتماعی در نحوه اعتمادکردن آنها به سایر کاربران است. برای این منظور سه حالت رفتاری مهم در نحوه اعتماد کاربران در نظر گرفته شده است. در هرکدام از این حالتها ویژگیهای مختلف رفتاری و عملکردی کاربران مبنای محاسبه اعتماد هستند که بر مبنای باور ذهنی افراد شکل میگیرند. در مرحله بعدی نحوه انتشار رفتار اعتماد کاربران در شبکه اجتماعی هدف و نوآوری این مقاله است. برای این منظور، سه سناریوی مختلف برای اثرگذاری و انتشار رفتار گرهها در نظر گرفته شده است. بهدنبال آن به بیشینهسازی اثر و یافتن افراد پرنفوذ جهت انتشار رفتار اعتماد در شبکههای اجتماعی پرداخته شده است. برای این منظور بر روی ساختار شبکه اجتماعی افراد تمرکز شده و تأثیرگذارترین افراد با توجه به سناریوهای مختلف انتشار تعیین شدهاند. نتایج بهدستآمده نشاندهنده وجود اختلاف در میزان اعتماد در هرکدام از حالتهای مختلف رفتاری است که دارای تطابق بیشتری با واقعیت است. با بررسی آزمایشها به این نتیجه میرسیم که در مدل پیشنهادی، انتخاب گره شروع از هر اجتماع با 14/48 درصد دارای تأثیر بهتری در بهبود رفتار، دامنه و سرعت انتشار و گره با بیشترین درجه با 03/37 درصد نسبت به روشهای متداول دارای جواب بهتری در تغییر رفتار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار اعتماد، انتشار اعتماد، گرههای پرنفوذ، شبکههای اجتماعی، تحلیل شبکهای
عنوان انگلیسی
Identifying Influential Nodes to Diffuse the Trusting Behavior in Social Networks
چکیده انگلیسی مقاله
Trust is one of the most important cornerstones in social networks' discussions. mostly the way that users of these networks trust each other are considered identical, while these users can have different approaches and considerations in trusting others. Meanwhile, users can impress each other and change their trusting patterns in other users. As a result, the mechanism and manner of impressing opinion trust behavior and conditions of behavioral modes changing have a place of importance to be considered. The question is that, how we can consider different behavior of users and their impression in trusting others? In the first step, the main purpose of this paper is to spotlight social networks' different user behavior in trusting other users. For this purpose, the three most important behavioral modes in users trust are considered. In each of these modes, behavioral and functional characteristics of users are the basis of calculating trust, which is based on mental beliefs of them. These modes are named as optimistic, moderate, and pessimistic trusting modes. In optimistic mode, we suppose that users think positively and consider low level of activities and signs in trusting others. Here, negative interactions have little impact on users mind. In moderate mode, we suppose that users are not as optimistic as mode A and consider all the interactions and signs when they want to trust others. Here, any negative action can destroy the trust of users and has a greater impact on users. Finally, in pessimistic mode, we suppose that users are pessimistic and hardly trust someone. In this mode, the interactions that happened more recently have more value than those happened in the past. In the next step, the purpose and innovation of this paper is the way that the trust behavior of users spreads. Three different scenarios are considered for the impressing and spreading of nodes behavior, purposely. In each scenario, different states for users and different purposes for diffusion are defined. Next, it is followed by maximizing of impression and finding more impressive agents in diffusing trust behavior through social networks. For this purpose, it's focused on the structure of users social networks, and the most impressive ones are determined through different diffusion scenarios. The findings of this article appear a significant discrepancy in the amount of trust in each of the different behavioral modes, which is more acceptable in the real world. Analyzing test results leads us to the fact that in the presented model, choosing the start node from each community with 48.14 percent in behavior improvement and diffusion speed and the nodes with the highest degree with 37.03 percent in behavior changing has much more reasonable results than usual models.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Trusting behavior, Trust diffusion, Influential nodes, Social networks, Social network analysis
نویسندگان مقاله
مینا عباسپور اورنگی | mina Abbaspour orangi
Department of Computer Engineering and Information Technology, Amirkabir University of Technology
دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
علیرضا هاشمی گلپایگانی | Alireza Hashemi golpayegani
Department of Computer Engineering and Information Technology, Amirkabir University of Technology
دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشانی اینترنتی
http://jsdp.rcisp.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1728-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مقالات پردازش دادههای رقمی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات