این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پردازش علائم و داده ها، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۳-۱۶

عنوان فارسی تصمیم‌گیری گروهی چند‌معیاره ترکیبی برای مسأله انتخاب تأمین‌کننده با داده‌های فازی شهودی بازه‌ای مقدار
چکیده فارسی مقاله فرآیند انتخاب تأمین­‌کننده مناسب که قادر به فراهم‌کردن نیاز خریدار از نظر محصولات باکیفیت با قیمت مناسب و در یک زمان و حجم مناسب باشد، یکی از ضروری‌­ترین فعالیت‌­ها برای ایجاد یک زنجیره تأمین کارا است. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله، برای حل مسأله انتخاب تأمین­‌کننده، رویکردی ترکیبی به همراه تصمیم‌­گیری گروهی در مسائل تصمیم­‌گیری چند­معیاره در بستر فازی شهودی بازه‌ای مقدار ارائه شده است. در این روش مقادیر متناسب با هر تأمین­‌کننده در بستر فازی شهودی بازه­ای مقدار مشخص شده است؛ سپس ­اولویت­‌های جمعی متناسب با هر تأمین­‌کننده به‌دست آورده می‌شوند و از روش تاپسیس، ضریب نزدیکی (شاخص شباهت) محاسبه و سپس تأمین‌­کننده‌­ها بر اساس این مقدار ارزیابی می­‌شوند. در انتها از روش برنامه­‌ریزی هدفمند با تابع رضایت­‌بخش برای رتبه­‌بندی نهایی به تأمین­‌کننده‌­ها استفاده می‌شود. مدل پیشنهادی به‌وسیله نرم‌افزار متلب پیاده‌­سازی شده و با طرح سناریویی روند کاری مدل پیشنهادی برای رتبه‌­بندی تأمین­‌کننده‌­ها تشریح شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مجموعه فازی شهودی بازه‌ای مقدار، اولویت‌های جمعی، تاپسیس فازی، معیارهای چند‌گانه، انتخاب تأمین‌کننده، برنامه‌ریزی خطی هدف‌دار

عنوان انگلیسی Hybrid multi-criteria group decision-making for supplier selection problem with interval-valued Intuitionistic fuzzy data
چکیده انگلیسی مقاله The main objectives of supply chain management are reducing the risk of supply chain and production cost, increase the income, improve the customer services, optimizing the achievement level, and business processes which would increase ability, competency, customer satisfaction, and profitability. Further, the process of selecting the appropriate supplier capable of providing buyer's requirements in terms of quality products with suitable price and at a suitable time and size is one of the most essential activities to create an efficient supply chain. Consequently, false decisions in the context of supplier selection would lead to negative effects. Usually, suitable supplier selection methods have been multi-criteria or attribute, so finding the optimal solution for supplier selection is demanding. The customary methods in this field have struggled with quantitative criteria however there are a wide range of qualitative criteria in supplier selection. this article has used interval valued intuitionistic fuzzy sets for selecting the appropriate suppliers, which reflect ambiguity and uncertainty far better than other methods. In this article, trapezoidal fuzzy membership function is used for lingual qualitative values. Goal programming satisfaction function (GPSF) is a kind of technique that helps decision makers in solving problems involving conflicting and competing criteria and objectives. Due to the importance of the issue, in this paper, hybrid approach with a group decision-making in Multiple Criteria Decision Making (MCDM) in the context of a range of interval-valued intuitionistic fuzzy sets is implemented to solve the supplier selection problem. In this model in phase 1, decision makers express their opinion about each alternative based on different attribute qualitatively, and after creating interval valued intuitionistic fuzzy membership, a new variable is defined that via its help, interval-valued intuitionistic fuzzy amounts are calculated for each alternative. because of Having capabilities and comprehensiveness in their inside, not only they are better than other fuzzy sets but also they are the best for tracing the real condition and environment in order to select suppliers. Thereafter, for each alternative upper and lower bonds are calculated based on interval-valued intuitionistic fuzzy amounts. In phase 2, Operator Weighted Average (OWA) algorithm is used to reach a collective consensus. After computing the degree of consensus, closeness coefficients is evaluated within the help of TOPSIS method, which is in fact one of the most practicable methods between multi-criteria decision-making methods, such as SAW, AHP, CP, VIKOR. With regard to closeness coefficient, the amount of closeness between individual and collective's agreement is accounted. The main aim of this article is optimizing the closeness coefficient. The alternative with maximum closeness coefficient is closer to the ideal solution. The final goal of proposed model is ranking the suppliers, meaning that satisfy the main factors of decision making, which is why GPSF model is used. After giving goal and restrict functions, GPSF model will be solved and rank alternatives. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Interval-valued intuitionistic fuzzy set, Collective preference, Fuzzy TOPSIS, Multi-criteria, Supplier selection, Goal programming satisfaction function

نویسندگان مقاله مرجان کوچکی رفسنجانی | Marjan Kuchaki Rafsanjani
Shahid Bahonar University of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان ‌

ارشام برومند سعید | Arsham Borumand Saeid
Shahid Bahonar University of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان ‌

فرزانه میرزاپور | Farzane Mirzapour
Shahid Bahonar University of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان ‌


نشانی اینترنتی http://jsdp.rcisp.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1471-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مقالات گروه امنیت اطلاعات
نوع مقاله منتشر شده بنیادی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات