این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۸

عنوان فارسی پیش‌بین‌های کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی با میانجیگری ذهن‌آگاهی مادر
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش­بین­های کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دانش­آموزان کم­توان ذهنی با میانجیگری ذهن­آگاهی مادر انجام شد. در این پژوهش توصیفی­ـ­همبستگی، با نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای 298دانش­آموز (از 878دانش­آموز) از مدارس ابتدایی دانش­آموز کم­توانی ذهنی استان گلستان، در سال تحصیلی 1399ـ1398، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارتنداز: پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان راتر، مقیاس مهارت­های اجتماعی ماتسون، پرسشنامه پنج­وجهی ذهن­آگاهی، پرسشنامه کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف. داده­ها با آمار توصیفی، آزمون­ همبستگی پیرسون و مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد همبستگی مثبت معناداری بین مهارت­های اجتماعی و ذهن­آگاهی با کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی وجود دارد. همچنین همبستگی منفی معناداری بین مشکلات رفتاری با کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی وجود دارد. بعلاوه نقش میانجی ذهن­آگاهی در رابطه مهارت­های اجتماعی و مشکلات رفتاری با کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مورد تأیید قرار گرفت (01/0>P). براساس یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت افزایش مهارت­های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری دانش­آموزان در مدرسه موجبات ارتقاء کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران آن­ها را فراهم می­سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی روانشناختی، ذهن‌آگاهی، کیفیت زندگی، مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی.

عنوان انگلیسی Predictors the quality of life and psychological well-being of mothers of students with intellectual disabilities mediated by the mother's mindfulness
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the predictors of quality of life and psychological well-being of mothers of students with intellectual disabilities mediated by mothers' mindfulness. In this descriptive-correlational study, 298 students (out of 878 students) from primary schools with students with intellectual disability in Golestan province, in the academic year 2019-2020, were selected by multi-stage cluster sampling. The instruments used in the study were: The Rutter children's behavior questionnaire, Matson's social skills scale, Five Facet Mindfulness Questionnaire, World Health Organization Quality Of Life, and Ryff Psychological Wellbeing Scale. Data were analyzed by descriptive statistics, Pearson correlation test and structural equation modeling. The results showed that here is a significant positive correlation between social skills and mindfulness with quality of life and psychological well-being. There is a significant negative correlation between behavioral problems and quality of life and psychological well-being. The mediating role of mindfulness in relation to social skills and behavioral problems with quality of life and psychological well-being was also confirmed (P < 0.01). Based on the research findings, it can be concluded that increasing social skills and reducing students' behavioral problems in school improves the quality of life and psychological well-being of their mothers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological well-being, Mindfulness, Quality of life, Mothers of students with intellectual disabilities.

نویسندگان مقاله طیبه تازیکی | tayebe taziki
Razi University
دانشگاه رازی

خدامراد مؤمنی | Khoda Morad Momeni
Razi University
دانشگاه رازی

جهانگیر کرمی | Jahangir Karami
Razi University
دانشگاه رازی

غلامعلی افروز | Gholamali Afroz
Tehran University
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4608-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات