این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش در سلامت روانشناختی
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۵۱-۶۵
عنوان فارسی
مقیاس کوتاه – الکترونیکی مشکلات سلامتروانی نوجوانان مقطع متوسطه دوم- نسخه معلم
چکیده فارسی مقاله
چکیده با توجه به اهمیت شایان غربالگری سلامت روانشناختی دانشآموزان و عدم وجود ابزار بومی مبتنی بر الگوی شایع آسیبهای روانشناختی دانشآموزان کشور٬ هدف پژوهش حاضر تهیه نسخه کوتاه مقیاس الکترونیکی مقیاس مشکلات سلامتروانشناختی- فرم معلم برای دانشآموزان متوسطه دوم بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دوره متوسطه دوم در سیویک استان کشور در سال 97- 1396 بود که در این نمونه در مجموع 3761 نفر حضور داشتند. یافتهها: نتایج تحلیل آیتم نشان داد اکثر آیتمها شرایط لازم برای حضور در ابزار را دارا هستند. تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد مدل هشت مولفهای با چهل آیتم میتواند به عنوان مناسبترین ساختار عاملی مقیاس در نظر گرفته شود. ضرایب همبستگی عاملها بین 7/0 تا 94/0، ضرایب همبستگی نمره آیتمها با نمره کل پرسشنامه بین 63/0 تا 82/0 بود. همچنین ضرایب همبستگی عاملهای نسخه کوتاه با بلند بین 65/0 تا 97/0 بود. نتیجهگیری: در مجموع میتوان گفت ویژگیهای روانسنجی حاصل حاکی از مناسب بودن فرم کوتاه پرسشنامه سلامت روانشناختی برای کاربستهای غربالگری در جامعه دانشآموزان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نسخه کوتاه مقیاس الکترونیکی٬ تحلیل عاملی٬ سلامت روانشناختی دانش آموزان.
عنوان انگلیسی
Short Version of the Electronic Device of the Mental Health Problems Assessment for Iranian Adolescents - Teacher Form
چکیده انگلیسی مقاله
Due to the great importance of mental health students screening and lack of an appropriate native tool that was prepared based on prevalent psychopathological problems in students, the aim of this study was to provide an Short Scale-Electronic Secondary Adolescent Mental Health Problems-Teacherchr('39')s Edition.The purpose of the present study was to conduct a descriptive survey in terms of purpose of applied research. The statistical population of this study was second year high school students in Sivik province in the year 1396-97 with a total of 3761 students. Results: The results of item analysis showed that most items have the necessary conditions for tool presence. Exploratory and confirmatory factor analysis showed that the eight-item 40-item model could be considered as the most appropriate scale factor structure. Factor correlation coefficients ranged from 0.7 to 0.94, and item-to-item correlation coefficients ranged from 0.63 to 0.82. Also, the coefficients of correlation between short and long-range factors were between 0.65 and 0.97. Conclusion: It can be concluded that the resulting psychometric properties indicate the suitability of the short form of psychological health questionnaire for screening practices in the student population.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, critical thinking, teaching approaches, learning strategies, high school students.
نویسندگان مقاله
سعید اکبری زردخانه | Saeed Akbari Zardkhaneh
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی
بهاره السادات حیدریه زاده | BAHAREHALSADAT HEIDARIEHZADEH
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی
علی محمد زنگانه | Ali Mohammad zanganeh
Judiciary Prevention Deputy, Tehran
معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران
نادر منصورکیایی | nader Mansourkiaei
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی
سیامک طهماسبی گرمتانی | siamak Tahmasebi Garmatani
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran
دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی تهران
محسن جلالت دانش | mohsen The glory of knowledge
Judiciary Prevention Deputy, Tehran
معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران
سیدعین اله طیموری | seideinollah teimori
Azad university
دانشگاه آزاد واحد قم
نشانی اینترنتی
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4209-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات