این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۵۰-۶۵

عنوان فارسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامۀ انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله انعطاف‌پذیری روان‌شناختی یک صفت چندوجهی است که در بسیاری از حوزه‌های زندگی از جمله سلامت روان نقش دارد. با توجه به نقش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی، پژوهشگران به بررسی این خصوصیت علاقمند شدند؛ اما برای بررسی آن ابزاری که به صورت تخصصی انعطاف‌پذیری روان‌شناختی را مورد سنجش قرار دهد، در اختیار ندارند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بود تا در نبود یک مقیاس منسجم، کوتاه و مختص به اندازه‌گیریِ انعطاف‌پذیریِ روان‌شناختی بتواند در سنجش این خصوصیت در پژوهش‌های روان‌‌شناسی کمک کند. به  منظور جمع‌آوری داده‌ها، 400 دانشجوی دختر و پسر  دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 98-99با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه انعطاف‌پذیریِ روان‌شناختی را تکمیل کردند. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد و  به منظور بررسی اعتبار محاسبه ضریب آلفای کرونباخ صورت گرفت. تحلیل عاملی نشان داد که این پرسشنامه 5عامل دارد که عبارتند از: تفسیر مثبت از تغییر، در نظر گرفتن خود به عنوان  فردی منعطف، در نظر گرفتن خود به عنوان فردی گشوده و خلاق، تفسیر واقعیت به عنوان پویا و قابل تغییر بودن، و تفسیر واقعیت به عنوان چندوجهی بودن که پنج عامل بر روی هم 83/59% از واریانس کل پرسشنامه را تبیین می‌کردند. همسانی درونی گویه‌های پرسشنامه انعطاف‌پذیری روان‌شناختی برابر ضریب آلفای 89/0 به‌دست آمد که بیانگر پایایی مطلوب این پرسشنامه است. بر اساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی در این پژوهش پرسشنامۀ انعطاف‌پذیری روان‌شناختی از روایی و اعتبار قابل قبول در دانشجویان برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انعطاف پذیری روانشناختی، پایایی، روایی، تحلیل عاملی اکتشافی.

عنوان انگلیسی Psychometric properties of the Psychological Flexibility Questionnaire among students
چکیده انگلیسی مقاله Psychological flexibility is a multidimensional trait that plays an important role in many areas of life, including mental health. Given the role of psychological flexibility, researchers have been interested in examining this feature, but do not have the tools to specifically measure psychological flexibility. The purpose of this research is to analyse the reliability and validity of the Persian version of the Psychological Flexibility Questionnaire so that in the absence of a short and specific scale for measuring psychological flexibility, it can help measure this feature in psychological research. For this purpose, 400 male and female students at Ferdowsi University of Mashhad participated in this study in the academic year of 2019-2020 using the multi-stage cluster random sampling method. Exploratory and confirmatory factor analysis were used to evaluate the construct's validity and calculate the reliability of Cronbach's alpha. Factor analysis showed that this questionnaire has 5 factors, which are: positive interpretation of change, defining oneself as a flexible person, identifying oneself as an open and creative person, interpreting reality as dynamic and changeable, and interpreting reality as multidimensional. Agents together accounted for 59.83% of the variance of the entire questionnaire. The internal consistency of the items of the Psychological Flexibility Questionnaire was 0.89, which indicates the desired reliability of this questionnaire. Based on the results of exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis in this study, the Psychological Flexibility Questionnaire has acceptable validity and reliability regarding students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Flexibility Questionnaire, reliability, validity, exploratory factor

نویسندگان مقاله مهرناز صفرزائی | mehrnaz safarzaei
PhD Student in Psychology, Department Of Psychology, Faculty of Education and Psychology, university of Alzahra, Tehran
داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮا (س)، ﺗﻬﺮان، ایﺮان

فریده عامری | Farideh Ameri
Assistant Professor, Department Of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Alzahra, Tehran, Iran
ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و روانﺷﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮا (س)، ﺗﻬﺮان، ایﺮان

سیدابوالقاسم مهری نژاد | Seyed Abolghasem Mehrinejad
Associate Professor, Department Of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Alzahra, Tehran, Iran.
ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و روانﺷﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮا (س)، ﺗﻬﺮان، ایﺮان

روشنک خدابخش پیرکلانی | Roshanak Khodabakhsh
Associate Professor, Department Of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Alzahra, Tehran, Iran.
ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و روانﺷﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮا (س)، ﺗﻬﺮان، ایﺮان

مهرانگیز پیوسته گر | Mehrangiz Peivastegar
Associate Professor, Department Of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Alzahra, Tehran, Iran.
ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و روانﺷﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮا (س)، ﺗﻬﺮان، ایﺮان


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4239-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات