این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۲۹-۴۵

عنوان فارسی ویکی‌ها به عنوان ابزارهای مدیریت دانش در سازمان‌ها
چکیده فارسی مقاله شرکت‌ها و سازمان‌ها در تلاش برای ارتقا و حفظ دانش و خرد کارکنان، در روش‌های مختلف طبقه‌بندی غرق شده‌اند. توجه به جنبه‌هایی از یک برنامه موفقیت‌آمیز مدیریت دانش می‌تواند منجر به خلق مزیت‌های رقابتی بسیاری گردد. از این رو، راه‌حل‌های متعددی برای مدیریت دانش، خلق و به‌کارگرفته شده است. ناخرسندانه، بسیاری از این راه‌حل‌های کاربردی به‌دلیل آنکه بیشتر بر فنّاوری تأکید داشته‌اند تا ایجاد یک فضای مساعد برای دریافت و به‌اشتراک‌گذاری دانش، با شکست مواجه شده‌اند. طرح‌های نوآورانه مدیریت دانش وسیله‌ای برای گردآوری و سازماندهی و دسترسی به اساسی‌ترین سرمایه یک شرکت یا سازمان، یعنی دانش، فراهم می‌کنند. نرم‌افزارهای اجتماعی و ابزارهای ارتباطی برای همکاری و تعامل با به‌کارگیری فنون اجتماعی به‌جای اجزای نرم‌افزاری، باعث به‌دست آوردن دانش از طریق روش‌های متعدد شده‌اند. ظهور و گسترش فنّاوری‌های اطلاعاتی، به‌ویژه اینترنت، امکانات بسیار زیادی را برای توسعه دانش در بین همه اعضای جوامع انسانی فراهم نموده است. یکی از پیامدهای بسیار مفید این فنّاوری، تولّد نوع خاصی از ابزارهای تولید دانش توسط عموم مردم و به‌صورت مشارکتی به نام ویکی1 است که امکان مشارکت و سهیم شدن تمامی افراد جامعه را در تولید و خلق و نیز مدیریت دانش فراهم نموده است. ویکی، نوعی نرم‌افزار سرور یا خدمتگر است و از یک یا مجموعه‌ای از صفحات وبی تشکیل شده و با این هدف طراحی شده ‌است تا هر فردی که به آن دسترسی داشته باشد بتواند محتوای آن را با استفاده از یک زبان نشانه‌گذاری2 ساده‌شده، نوشته یا اصلاح نماید. در این مقاله، یکی از راه‌حل‌های نرم‌افزار اجتماعی، یعنی روش ویکی، در تولید و مدیریت دانش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت دانش، ویکی، دانش مشارکتی، نرم‌افزار اجتماعی

عنوان انگلیسی Wikis as the Knowledge Management Tools in Organizations
چکیده انگلیسی مقاله In an attempt to enhance knowledge, firms and corporations have been overwhelmed with assorted methods for retaining employee wisdom. To pay attention to the benefits of a successful knowledge management program can help create competitive advantage. Therefore, numerous knowledge management solutions have been developed and implemented. Some of these knowledge management initiatives provide a means to accumulate, organize, and access the firm’s most essential asset. With the advent and spread of information and communication technologies, especially Internet, social software and communication tools has risen to the challenge of capturing knowledge with a variety of methods. One of these tools is wiki that provides a new way of collaboration and knowledge sharing. Wiki is a software that allows users to work collectively on a web-based knowledge base. This paper reviews the role of wikis in knowledge creation and management
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین پاشایی زاد | hossein pashaeizad
uromieh payam-e-noor university
دانشگاه پیام نور ارومیه


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252442.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات