این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۱۴۳-۱۷۰

عنوان فارسی ارائه چارچوب مدیریت بحران مبتنی‌بر مکاتب فکری مدیریت دانش ایرل در بحران زلزله
چکیده فارسی مقاله این تحقیق نشان می‌دهد چگونه سازمان‌ها می‌توانند از مدیریت دانش در زمان رویارویی با بحران‌ها و کاهش آسیب‌پذیری استفاده کنند. از این‌‌رو، مدل مدیریت جامع بحران و چارچوب مدیریت دانش ایرل2 را بررسی کرده و چارچوبی ترکیبی ارائه نموده است که نقش مدیریت دانش را در توسعه فازهای چهارگانه مدیریت جامع بحران نشان می‌دهد و تدابیر لازم را قبل و حین و بعد از زلزله ارائه می‌کند. جهت تأیید صحت چارچوب و اثبات فرضیه‌ها، پرسشنامه‌ای توزیع و توسط خبرگان امر در زمینه مدیریت دانش و مدیریت بحران تکمیل گردید. براساس نتایج تحقیق، راهکارهای مدیریت دانش به مدیریت بحران، جهت کنترل بحران کمک می‌کند. در ادامه، راهکارهای مکاتب فکری هفت‌گانه مدیریت دانش ایرل در کمک به مدیریت بحران مقایسه و بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان داد که راهکارهای مکتب سیستمی، بیشترین تأثیر را در کمک به مدیریت بحران در زمان وقوع زلزله و راهکارهای مکاتب مهندسی و سازمانی نیز به‌ترتیب دارای اولویت‌های بعدی هستند. سایر مکاتب نیز، به‌میزان تقریبی مساوی بر عامل بیان‌شده تأثیر داشته‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت بحران، مدیریت دانش، بحران، دانش، زلزله

عنوان انگلیسی A Tentative Crisis Management Framework Based on Schools of Earl Knowledge Management in the Earthquake Crisis
چکیده انگلیسی مقاله This study showed how organizations can use the knowledge management at the time of crisis and reduce the vulnerability. Therefore, this research discussed "comprehensive crisis management model" and "Earl Knowledge management framework". Then it presented a combination framework that showed the role of knowledge management in four phases of crisis comprehensive management development. This framework provided the necessary measures before, during and after the earthquake. To confirm the framework and to prove the hypothesis, a questionnaire was distributed and was completed by experts in the field of knowledge management and crisis management. According to the research results, knowledge management solutions help the crisis management to control crisis. In the end, the solutions of seven schools of Earl Knowledge management were compared and evaluated to help in crisis management. This study showed that strategies of system school have the biggest effective to help the disaster management in time of earthquake. Also, the strategies of organizational and engineering schools sequentially had the next priorities (in crisis). Other schools almost had equally the same effect on mentioned factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پیمان اخوان | peyman akhavan
tehran malek ashtar university
دانشگاه مالک اشتر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)

مرضیه درویش زاده | marzieh darvishzadeh
azad university of brojen branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بروجن (Islamic azad university of borujen)


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1118-29&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252447.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات