این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی
، جلد ۲۸، شماره ۹۶، صفحات ۲۸۵-۳۳۰
عنوان فارسی
ارائه راهبرد تعاملات تجاری ایران و عراق بر مبنای تحلیل اهمیت – عملکرد
چکیده فارسی مقاله
توسعه تجارت با کشورهای اسلامی منطقه بهویژه همسایگان از این رو دارای اهمیت است که موجب کاهش آسیبپذیری اقتصاد کشور از طریق توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری با کشورهای منطقه و جهان میشود. گسترش روابط با کشورهای همسایه، کمک به توسعه منطقهای، افزایش رقابتمندی ایران در منطقه و همچنین توسعه تجارت با کشورهای واقع در منطقه آسیای جنوب غربی جزو اولویت برنامههای توسعه و محور فعالیت بخش بازرگانی است. عراق بهعنوان یکی از کشورهای واقع در منطقه آسیای جنوب غربی میتواند یکی از بازارهای صادرات غیرنفتی کشور باشد. هدف اصلی این مقاله، ارائه راهبرد تعاملات تجاری بین ایران و عراق، مبتنی بر شناسایی بخشهای کلیدی مزیت دار اقتصاد ایران است. ازاینرو بر مبنای روش حذف فرضی و شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA) طبق جداول داده - ستانده به هنگام شده 2015 ، بخشهای کلیدی و مزیت صادراتی ایران به مقصد عراق مدلسازی شده است. نتایج بهدستآمده این مدلسازی در قالب نواحی چهارگانه تحلیل اهمیت - عملکرد جمعبندیشده است بدینگونه که ناحیه اول این تحلیل از لحاظ اهمیت (بخش کلیدی) و سطح عملکرد (مزیت صادراتی) در بالاترین سطح قرار دارد؛ بنابراین بخشهای کلیدی مزیت دار ایران، بخشهایی هستند که در این ناحیه جای بگیرند. نتایج مدلسازی نشان داده است که هفت بخش از اقتصاد 96 بخشی ایران همان بخشهای کلیدی مزیت دار است که شامل: "ساخت آهن و فولاد پایه"، "ساخت چرم و محصولات وابسته"، "ساخت لوازمخانگی"، "ساخت، تعمیر و نصب سایر مصنوعات طبقهبندی نشده در جای دیگر و بازیافت"، "ساخت ماشینآلات چندمنظوره"، "ساخت چوب و محصولات چوبی و چوبپنبهای"، "ساخت انواع محصولات غذایی و آشامیدنیها" میباشند. در وهله اول، راهبرد سیاستی این است که سیاستگذاران باید استراتژی خود را در قبال این بخشها حفظ نمایند و به آن ادامه دهند و در مرحله بعدی بین شاخص و اهمیت هرکدام از آنها تناسب برقرار کنند تا بیشترین منفعت را به همراه داشته باشند. راهبرد سیاستی که در مرحله بعد باید اتخاذ شود این است که بخش های ناحیه چهرم این تحلیل در اولویت سرمایه گذاری قرار گیرند چراکه این بخش ها بالقوه کلیدی مزیت دار بحساب می ایند و با بهبود عملکرد بالفعل خواهد شد و دایره منفعت کشور افزایش پیدا خواهد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بخشهای کلیدی، مزیت نسبی، تحلیل اهمیت – عملکرد، تجارت
عنوان انگلیسی
Presenting the strategy of Iran-Iraq trade interactions based on importance-performance analysis
چکیده انگلیسی مقاله
The development of trade with Islamic countries in the region, especially its neighbors, is important because it reduces the vulnerability of the countrychr('39')s economy by developing strategic ties and expanding cooperation with countries in the region and the world. Expanding relations with neighboring countries, helping regional development, increasing Iranchr('39')s competitiveness in the region, as well as developing trade with countries in the Southwest Asia region are among the priorities of development programs and the focus of trade sector activity. As a country in the region of Southwest Asia, Iraq can be one of the countrychr('39')s non-oil export markets. The main purpose of this article is to present the strategy of trade interactions between Iran and Iraq, based on identifying key key sectors of the Iranian economy. Therefore, based on the hypothetical elimination method and the apparent relative advantage index (RCA) according to the updated data-output tables of 2015, key sectors and Iranchr('39')s export advantage to Iraq are modeled. The obtained results of this modeling are summarized in the form of four areas of significance-performance analysis, so that the first area of this analysis is at the highest level in terms of importance (key sector) and level of performance (export advantage); Therefore, the key parts of Iranchr('39')s advantage are the parts that should be located in this area. The modeling results show that seven sectors of Iranchr('39')s ninety six sector economy are the same key sectors with advantages, including: "manufacture of base iron and steel", "manufacture of leather and allied products", "manufacture of household appliances", "manufacture, repair and installation of other Unclassified artifacts elsewhere and recycled "," manufacturing of multi-purpose machinery "," manufacturing of wood and wood products and cork "," manufacturing of various food and beverage products ". In the first place, the policy strategy is that policymakers must maintain and continue their strategy towards these sectors, and in the next step, to balance the index and the importance of each of them in order to bring the most benefit. The policy strategy that should be adopted in the next step is to prioritize the fourth sector of this analysis because these sectors are considered as potentially advantageous key and will be realized by improving performance and increasing the countrychr('39')s interest.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
vKey Sectors, Comparative Advantage, importance -Performance Analysis, Business
نویسندگان مقاله
حسن کیایی | hasan kiaee
دانشگاه امام صادق (ع)
مهدی قائمی | mahdi ghaemi
دانشگاه خوارزمی
محمد هادی هاشمی فرید | mohammadhadi hashemifarid
دانشگاه امام صادق (ع)
نشانی اینترنتی
http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-2963-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات