این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، جلد ۲۸، شماره ۹۵، صفحات ۳۸۱-۴۱۱

عنوان فارسی تأثیر صرفه های مقیاس و تنوع محصول بر تجارت خارجی و بررسی رابطه علیت بین آن‌ها: مطالعه موردی صنایع کارخانه‌ای ایران
چکیده فارسی مقاله  در این پژوهش تأثیر صرفه­ های مقیاس و تنوع محصول بر تجارت خارجی صنایع کارخانه ­ای ایران با شرکای عمده تجاری بررسی می‌شود. برای برآورد صرفه­ های مقیاس از تابع تولید ترانسلوگ برای 21 صنعت کد دورقمی آیسیک و در بازه زمانی 1380 تا 1394 و برای اندازه­ گیری میزان تنوع محصول در محصولات صادراتی بخش صنعت ایران از شاخص تنوع فینسترا استفاده می‌شود. تابع تولید ترانسلوگ از طریق روش رگرسیون به‌ظاهر نامرتبط تکراری برآورد و مدل استاندارد تجارت با استفاده از تکنیک پانل دیتای پویا با روش گشتاورهای تعمیم­ یافته با داده­ های تلفیقی برآورد شده‌اند. نتایج بررسی گویای این است که صرفه‌های مقیاس و تنوع محصول تأثیر مثبت بر تجارت خارجی صنایع کارخانه­ ای ایران دارند. برای مطالعه رابطه علیت بین متغیرهای صرفه‌های مقیاس و تنوع محصول با تجارت خارجی از آزمون علیت گرنجری هشیائو استفاده شده ­است. یافته­ های پژوهش وجود رابطه علیت دوطرفه بین صرفه ­های مقیاس و تنوع محصول با تجارت خارجی صنایع کارخانه­ ای ایران را تأیید می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجارت خارجی، صرفه های مقیاس، تنوع محصول، روش گشتاورهای تعمیم یافته با داده های تلفیقی

عنوان انگلیسی The Impact of Scale Economies and Product Variety on Forieng Trade and the Study of the Causality Relationship Between Them: The Case Study of Iran’s Manufacturing Industries
چکیده انگلیسی مقاله In this research, the impact of scale economies and product variety on the foreign trade of Iran's manufacturing industries with its major trading partners is examined. While using the data of Iran's manufacturing sector at two digit level, a translog production function was used to evaluate the economies of scale in this sector. The data covered the period between 2001 to 2015. Moreover, Feenstra variety index is exploited to measure product variety in the export products of Iran's industrial sector. While using iterative seemingly unrelated method to estimate  the economies of scale, a dynamic panel data via GMM method was used to estimate the standarad trade model. The results show that economies of scale and product variety have positive impact on the foreign trade of Iran's manufacturing industries. To study the causality relationship between the variables of economies of scale and product variety with foreign trade, the Hsiao's Granger causality test is utilized. The Findings of this research confirm the existence of a two-way causality relationship between economies of scale and product variety with foreign trade of Iran's manufacturing industries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Forieng Trade, Scale economies, Product Variety, Panel GMM

نویسندگان مقاله مریم خلیلی اصل | Maryam Khalili Asl
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور

فرهاد خداداد کاشی | Farhad Khodadad Kashi
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور

سمیه شاه حسینی | Somayeh Shohhoseini
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی

سعید راسخی | Saeed Rasekhi
Mazandaran University
دانشگاه مازندران


نشانی اینترنتی http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-2819-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات