این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
پژوهش های ادبیات تطبیقی
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۸۴-۱۰۵
عنوان فارسی
مقایسه مکتبها و جریانهای ادبیات داستانی معاصر در ایران و کشورهای عربی مقایسه مکتبها و جریانهای ادبیات داستانی معاصر در ایران و کشورهای عربی
چکیده فارسی مقاله
قرن هجدهم میلادی شاهد آگاهی تودههای مردم در جوامع گوناگون و اوجگیری فریادهای اعتراض نسبت به رژیمهای حاکم بود. در بررسی سیر تحول جریانها و مکتبهای داستانی در ادبیات معاصر فارسی و عربی پژوهشهایی مختلف صورت گرفته اما دراین عرصه جای پژوهشهای مقایسهای خالیاست. در این مقاله به بررسی این سیر در ادبیات داستانی معاصر فارسی و عربی پرداخته میشود؛ پس از تعریف مکتب، جریان و سبک در فارسی وعربی به تاثیرگذارترین جریانها و مکتبهای ادبی و نویسندگان مشهور آن در کشورهای عربی و ایران اشاره شدهاست. بررسیها نشان میدهد که در ادبیات داستانی معاصر فارسی و عربی همسانیها بیشتر از تفاوتها بودهاست و از نظر ادبی در مجموع چیرگی مکتب رئالیسم بیش از مکتبهای دیگر در داستاننویسی این دو اجتماع بودهاست. جریان های سیاسی، اقلیمینویسی، زنانهنویسی و دو گرایش عمده رمانهای تاریخی و اجتماعی از جریانها و گرایشهای نو ظهور در این دوره بودهاست. همچنین باید گفت از جریان ادبیات مهاجرت که در داستاننویسی عربی رشدی چشمگیر دارد در ادبیات داستانی فارسی خبری نیست و ادبیات ملتزم یا متعهد در فارسی بسیار محدودتر از عربی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
،مکتب ادبی،جریان ادبی،ادبیات داستانی معاصر فارسی و عربی
عنوان انگلیسی
Comparison of the Schools and the Currents of Contemporary fiction in Iran and Arab countries
چکیده انگلیسی مقاله
Since the beginning of the eighteenth century, the awareness of the masses increased in different societies and has sparked screams of protest over the ruling regimes. After the protest movements occurred in Iran and in the Arab countries, the authors of the course used the story as a good form to express the pain of the people and describe their tragic and sorrow lives. Since the late of eighteenth century to today fiction witnessed many developments and exposed to various ideas and theories. Moreover, while defining the current and the schools in Persian and Arabic has been mentioned to the most influential literary currents and schools and its famous writers in Arab countries and Iran. Studies shows that similarities are more than the differences in contemporary Persian and Arabic literary literature, and literally most of the school's realism was the school of fiction writing in two communities. In terms of the trends that have emerged, the flow of political novels, climatology, feminization, and the two main tendencies of historical and social novels. The distinguishing differences in this comparison are the literature of immigration, which is discarded in Persian fiction, as well as the committed literature is much more limited in Iran than Arabic countries.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, literary school,literary flow,contemporary Persian literature and Arabic literature.
نویسندگان مقاله
حلوا صالح | helwaa saleh
T.M.U
دانشگاه تربیت مدرس
سعید بزرگ بیگدلی |
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
حسینعلی قبادی |
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
قدرت الله طاهری |
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهیدبهشتی
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
http://clrj.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-46580-1&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات