این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های تربیتی
، جلد ۹، شماره ۴۳، صفحات ۱۹-۵۰
عنوان فارسی
مدیریت مدرسه محور در تراز جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این پژوهش شناسایی مولفههای مهم و اساسی مدیریت مدرسه محور در تراز جمهوری اسلامی ایران بوده است. روش پژوهش حاضر کیفی به شیوه تحلیل مضمون با روش آتراید اسنرلینگ است. برای دستیابی به اطلاعات و توصیفی اجمالی از تجارب و ادراک متخصصان، خبرگان و مجریان از مصاحبههای نیمه ساختارمند استفاده شد. دراین پژوهش از راهبرد سه سویهسازی به طور جامع و دقیق بهرهگیری شد و به منظور انجام مصاحبه نیمهساختارمند از روش نمونهگیری هدفمند «رویکرد افرادکلیدی» استفاده گردید و نمونهگیری با روش « گلوله برفی» تاحد اشباع نظری استمرار یافت. درهمین راستا با تعداد 23 نفر از اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1399، پژوهشگران حوزه علوم تربیتی و مدیران با تجربه مدارس دوره ابتدایی و مدیران دبیرستانها و هنرستانهای دوره متوسطه که دارای مدرک تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد ( 15 نفر دکترا و 8 نفر کارشناسی ارشد) در رشته های مرتبط بودند مصاحبه انجام شد تا امکان تکامل هرچه بیشتر پژوهش فراهم آید. اعتباریابی این پژوهش به عنوان یک پارادایم کیفی برپایه چهارمعیار: قابلیت اعتبار(باورپذیری)، بی طرفی(تأئیدپذیری)، قابلیت اطمینان(سازگاری)، و قابلیت کاربرد(انتقال پذیری) درنظرگرفته شد. براساس یافته های پژوهش، برای مضمون فراگیر (مدیریت مدرسه محور در تراز جمهوری اسلامی ایران) تعداد یازده مضمون سازماندهنده تحت عناوین: رویکرد دموکراتیک ستاد (وزارت)، اشتراکپذیری، تشکلهای راهبردی، چشمانداز مدرسه، چشمانداز دانشآموزی، تکریم کارکنان، حرفهمندی و تخصصگرایی، نقشپذیری اولیا، نقشپذیری سازمانها، مؤسسات و ..، محاسبهپذیری و پایش فراگیر، و انحرافات و بیراههها و تعداد شصت و دو مضمون پایه شناسایی گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت مدرسه محور، تمرکززدایی، جمهوری اسلامی ایران
عنوان انگلیسی
School-based management at the level of the Islamic Republic of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this study was to identify the important and basic components of school-based management at the level of the Islamic Republic of Iran. The method of the present research is qualitative in the method of content analysis with the method of Atreid Snerling. Semi-structured interviews were used to obtain information and a brief description of the experiences and perceptions of specialists, experts and presenters. In this study, the three-way strategy was used comprehensively and accurately, and in order to conduct a semi-structured interview, the purposeful sampling method "key people approach" was used and sampling with the "snowball" method was continued until theoretical saturation. In this regard, with 23 professors from universities and higher education centers in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces in 1399, researchers in the field of educational sciences and experienced principals of primary schools and principals of high schools and vocational schools with doctoral and master's degrees (15 people) PhDs and 8 masters) were in related fields. Interviews were conducted to allow the research to evolve as much as possible. Validation of this study was considered as a qualitative paradigm based on four criteria: reliability (reliability), neutrality (verifiability), reliability (compatibility), and applicability (portability). Based on the research findings, for the comprehensive theme (school-based management at the level of the Islamic Republic of Iran), eleven organizing themes under the headings: Democratic approach of the headquarters (ministry), participation, strategic organizations, school perspective, student perspective, honoring Employees, professionalism and specialization, role of parents, role of organizations, institutions, etc., computability and comprehensive monitoring, and deviations and deviations and the number of sixty-two basic themes were identified.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
School-based management, decentralization, Islamic Republic of Iran
نویسندگان مقاله
علی باز قلی زاده |
دانشگاه آزاد کازرون
علیرضا قاسمی زاد |
دانشگاه آزاد کازرون
پری مشایخ |
دانشگاه آزاد کازرون
نشانی اینترنتی
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1142-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات