این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های تربیتی، جلد ۹، شماره ۴۳، صفحات ۷۱-۸۵

عنوان فارسی طراحی، اعتباریابی و بررسی اثربخشی چندرسانه ای آموزشی تربیت جنسی کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، طراحی، اعتباریابی و اثربخشی چندرسانه­ای آموزشی تربیت جنسی کودکان (با توجه به مبانی دینی و فرهنگی)، بر آگاهی والدین و مربیان بود. پژوهش حاضر با روش شبه آزمایشی، طرح پس آزمون با گروه گواه در سه فاز: طراحی و تولید چندرسانه­ای، اعتباریابی و بررسی اثربخشی انجام شده است. جامعه آماری بخش اعتباریابی، 10 نفر از متخصصان حوزه چندرسانه­ای و مشاوره بوده که با استفاده از چک­لیست محقق­ساخته با 26 سوال در سه گویه­ به داوری در خصوص محتوا و کیفیت طراحی پرداختند. جامعه آماری فاز سوم، والدین و مربیان شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس، تعداد 70 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گمارش شدند. ابزار پژوهش، آزمون دانش تربیت جنسی محقق ساخته بود. نتایج آزمون  tتک نمونه­ای نشان داد که چندرسانه­ای آموزشی تربیت جنسی کودکان، طبق نظر متخصصان از اعتبار لازم برخوردار است(000/0 sig: 319/23 (t:و همچنین آموزش صورت گرفته بر آگاهی والدین و مربیان، از تربیت جنسی، اثربخشی معناداری داشته است(3.602t: ، 0.001 sig:). بر اساس یافته­ها، روند تولید این چندرسانه­ای آموزشی ضمن داشتن دلالت­هایی برای طراحی محتواهای سلامت­محور می­تواند نقش بسزایی در بالا بردن سطح آگاهی والدین و مربیان در خصوص ترببیت جنسی کودکان داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تربیت جنسی، چندرسانه ای آموزشی، طراحی آموزشی، مبانی دینی و فرهنگی

عنوان انگلیسی Design, Validate and Investigate of the Effect of Children's Sexual Education Multimedia
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to design, validate and evaluate the effectiveness of children's sexual educational multinedia on the knowledge of parents and educators with a quasi-experimental method in three phases: design and develop of multimedia, validation and effectiveness evaluation. The statistical population of the validation phase was 10 experts in the field of multimedia and consulting who judged the content and quality of the design using a researcher-made checklist based on the items of the Clear Communication Index tool. The statistical population of the third phase was parents and educators in Tehran city. Using available sampling method, 70 people were selected and randomly assigned to the two groups. The research tool was a researcher-made test of sexual education knowledge. The results of one-sample t-test showed that the children's sexual multimedia has the necessary validity according to experts (sig: 0.000, t: 23/319) and has a significant effect on the knowledge of parents and educators (T: 3.602, sig: 0.001). The production process of this instructional package, while having implications for designing health-oriented content, can play a significant role in raising the level of awareness of parents and educators. Keywords: Instructional Design, Instructional Multimedia, Religious and cultural principles, sexual education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Instructional Design, Instructional Multimedia, Religious and cultural principles, sexual education

نویسندگان مقاله صدیقه احمدی | sedigheh Ahmadi
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی

نسرین محمدحسنی | Nasrin Mohammadhasani
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1377-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تکنولوژی آموزشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات