این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های تربیتی، جلد ۹، شماره ۴۳، صفحات ۸۶-۹۴

عنوان فارسی ابعاد مغفول برنامه درسی کسب شده رشته علوم تربیتی از نگاه نومعلمان دانشگاه فرهنگیان(یک مطالعه پدیدارانه)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد مغفول برنامه درسی کسب شده رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است رویکرد پژوهش حاضر با رویکردکیفی ازنوع پدیدارشناسی استفاده میباشد. جامعه آماری پژوهش را نومعلمان  در رشته علوم تربیتی  دانشگاه درسال تحصیلی 99-98دانشگاه فرهنگیان تشکیل دادند. نمونه گیری به صورت هدفمند تا اشباع نظری ادامه یافت .در این پژوهش تعداد شرکت کنندگان 16نفر از نومعلمان بودند. جهت جمع آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق نیمه ساختاراستفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش هفت مرحله کلایزی استفاده شد. یافته های این پژوهش درنهایت درقالب 7 مضمون اصلی شامل (عدم آموزش کاربردی سند تحول بنیادین،عدم کسب هویت حرفه ای اسلامی معلم،عدم کسب چگونگی پرورش خلاقیت،عدم کسب دانش محتوایی ،عدم کسب دانش پداگوژیک،عدم کسب جامعه شناسی ،روانشناسی اسلامی ،عدم کسب هنر اکلکتیک) یا همان ابعادو23زیر مضمون ،همچنین در قالب یک  نقشه مفهومی ارائه شد . توجه به این مدل میتواندبرای دست اندرکاران برنامه درسی رشته علوم تربیتی نقطه تاملی برای باز ارزیابی نتایج فرایند اجرا شده ویا تجویز شده برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان باشد .  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه ، برنامه درسی کسب شده ،دانشگاه فرهنگیان ،برنامه درسی مغفول

عنوان انگلیسی The neglected null dimensions of the curriculum obtained in the field of educational sciences from the point of view of new scholars of Farhangian University (A phenomenal study)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to identify the null aspects of the curriculum acquired at Farhangian University of Educational Sciences. The present research approach is a qualitative approach of phenomenology. The statistical population of the study consisted of neo-teachers in the educational sciences of the university in the academic year of 98-99. Purposive sampling continued until theoretical saturation. The study involved 16 neo-educators. In-depth semi-structured interviews were used to gather information. Seven stages of Colaizzi method were used for data analysis. The findings of this study were finally presented in 7 main themes (lack of practical training in fundamental transformation, lack of professional Islamic teacher identity, lack of creativity, lack of content knowledge, lack of pedagogical knowledge, lack of sociology, Islamic psychology, Non-acquisition of eclectic art (or 23 dimensions) was also presented in the form of a concept map. Considering this model can be a useful starting point for educational science curriculum practitioners to reassess the results of the implemented or prescribed curriculum at Farhangian University.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keyword, Acquired Curriculum, Farhangian University, Null Curriculum

نویسندگان مقاله زهرا اکبرزاده | zahra akbarzadeh
azad university
دانشگاه آزاد اسلامی ساری

وحید فلاح | vahid fallah
azuniversityad
دانشگاه آزاد اسلامی ساری

سیده عصمت رسولی | esmat rasoli
azad university
دانشگاه آزاد اسلامی ساری


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2463-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه ریزی آموزشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات