این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های تربیتی
، جلد ۹، شماره ۴۳، صفحات ۱۳۱-۱۴۵
عنوان فارسی
نقش واسطه ای هوش هیجانی در رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس و عملکرد معلمان ابتدایی شهرستان ممسنی
چکیده فارسی مقاله
چکیده هدف از این مقاله، بررسی نقش واسطه ای هوش هیجانی در رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس و عملکرد معلمان ابتدایی شهرستان ممسنی بود. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش انجام آن، در زمره پژوهشهای پیمایشی بود. همچنین از لحاظ زمانی، مقطعی و یک تحقیق توصیفی بوده، که از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر در این مطالعه معلمان ابتدایی شهرستان ممسنی (650 نفر) و با توجه به جدول مورگان، 242 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای بود. گردآوری اطلاعات آماری از سه پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی معلمان (هرسی و گلداسمیت،1981)، هوش هیجانی (گلمن، 2001) و ساختار توانمندساز مدارس (هوی و سویتلند، 2001) استفاده شد. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط صاحب نظران تأیید گردید است و پایایی آن پس از اجرای آزمایشی بین 30 نفر از جامعه آماری به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ برای سه پرسشنامه به ترتیب 927/0، 791/0 و 750/0 تعیین گردید. از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل مسیر برای آزمون فرضیات پژوهش استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون در این مطالعه نشان داد که بین ساختار توانمندساز مدارس، هوش هیجانی و عملکرد معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است (01/0>P). عملکرد شغلی معلمان زن و مرد در مدارس ابتدایی شهرستان ممسنی تفاوت معناداری دارند (05/0>P). همچنین، نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که هوش هیجانی در رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس و عملکرد معلمان ابتدایی شهرستان ممسنی، نقش واسطه ای دارد (01/0>P). هرچقدر آموزش و پرورش در توسعه توانمندسازی مدارس در حوزه های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری بیشتر باشد، معلمان قدرت بیشتری در کنترل و درک احساسات خود و دیگران (هوش هیجانی) خواهند داشت و در نتیجه با رضایت خاظر و آرامش بالاتری اقدام به انجام وظایف خواهند نمود و در نتیجه عملکرد شغلی آنها بهبود می یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش هیجانی، ساختار توانمندساز مدارس، عملکرد معلمان
عنوان انگلیسی
Study The Mediating Role of Emotional Intelligence in The Relationship Between School Empowerment Structure and Performance of Primary Teachers in Mamasani City
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to Study The Mediating Role of Emotional Intelligence in The Relationship Between School Empowerment Structure and Performance of Primary Teachers in Mamasani City. The present study was applied in terms of purpose and in terms of method, it was among the survey or field researches. It was also cross-sectional and a descriptive study, which used the correlation method. The statistical population in this study was Mamasani primary school teachers (650 people) and according to Morgan table, 242 people were considered as a sample. The sampling method was stratified random. Statistical data were collected using three standard questionnaires of teachers' job performance (Hershey and Goldsmith, 1981), emotional intelligence (Gelman, 2001) and school empowerment structure (Hui and Sweetland, 2001). The content validity of all three questionnaires was confirmed by experts and its reliability was determined after a test run among 30 members of the statistical population by calculating Cronbach's alpha for the three questionnaires, respectively 0.927, 0.791 and 0.750. Pearson correlation coefficient test, independent t-test and path analysis were used to test the research hypotheses. The results of Pearson correlation test in this study showed that there was a positive and significant relationship between school empowerment structure, emotional intelligence and teachers' performance. Job performance of male and female teachers in primary schools in Mamasani city are significantly different. Also, the results of path analysis test showed that emotional intelligence has a mediating role in the relationship between the empowering structure of schools and the performance of primary teachers in Mamasani city. The more education in the development of school empowerment in various areas of software and hardware, the more teachers will have the power to control and understand their own and others' emotions (emotional intelligence), and as a result, perform tasks with higher satisfaction and calmness. Will and as a result their job performance will improve.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional intelligence, School empowerment structure, Teacher performance.
نویسندگان مقاله
پروین دارابی |
نیما شهیدی |
نشانی اینترنتی
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4018-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات