این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های تربیتی، جلد ۹، شماره ۴۳، صفحات ۱۶۸-۱۸۵

عنوان فارسی تبیین مؤلفه‌های طراحی مرکز کودکان بی‌سرپرست در راستای بهبود شرایط تربیتی
چکیده فارسی مقاله چکیده پدیده کودکان خیابانی و بی پرست و ناهنجاری‌های وابسته به آن معضلی است که کلان‌شهر‌ها و شهرهای بزرگ جوامع معاصر با آن رو به رو هستند. فضای مناسب اسکان این کودکان با توجه به مقولات تاثیر فضا در روان و رشد کودک می‌تواند در کاهش معضلات ناشی از بی‌سرپرستی و بدسرپرستی این کودکان بکاهد و در تقویت هویت‌ مناسب و حس تعلق به فضای زندگی در آنان بسیار موثر باشد. در این پژوهش ضرورت دیده شد تا مؤلفه‌های طراحی فضاهای مختص کودکان بی‌سرپرستی، با در نظر گرفتن نیازهای واقعی آنها در فضا مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر داده‌ها کیفی و از نظر ماهیت مطالعه، داده بنیاد می‌باشد. جمع‌آوری اطلاعات از طریق مصاحبه، نقاشی و انشای کودکان است. داده‌ها به شیوه تحلیل محتوا و کدگذاری باز تحلیل، و سپس تبیین مقولات و کدگذاری انتخابی و پس از مصاحبه با اساتید طراحی مولفه‌ها جهت طراحی مراکز استخراج گردید. در این مقاله بر اساس رویکرد پیاژه کودکان بی‌سرپرست در سن بین 7- 11 سال انتخاب شده‌اند زیرا  ادراک منطقی نسیت به محیط پیرامون خود داشته، می‌توانند به عنوان مبنایی قابل استناد قرار گیرند. در نهایت در چهار مؤلفه کالبد، معنا، تجهیزات و برنامه در فضای معماری در این رده سنی اولویت‌های طراحی معماری تبیین گردیده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه، طراحی یتیم‌خانه، روانشناسی رشد، بی‌سرپرست، داده بنیاد، ژان پیاژه

عنوان انگلیسی Explain the design components of the orphanage in order to improve educational conditions
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The phenomenon of Unattended children and the anomalies associated with it is a problem that metropolises and large cities of contemporary societies face. Appropriate living space for these children according to the categories of the effect of space on the psyche and development of the child can reduce the problems caused by homelessness and abuse of these children and be very effective in strengthening the appropriate identity and sense of belonging to the living space in them. In this study, it was necessary to examine the components of designing spaces for orphans, taking in to account their real needs in space. The present study is applied in terms of purpose, qualitative in terms of data and data based on the nature of the study. Gather information through interviews, drawings and essays by children. The data were extracted by content analysis and re-coding, then explaining the categories and selective coding, and after interviewing the design professors, the components were extracted to design the centers. In this article, based on Piaget's approach, homeless children between the ages of 7-11 have been selected because they do not have a rational perception of their surroundings and can be used as a basis. Finally, in four components of body, meaning, equipment and program in the architectural space in this age group, the priorities of architectural design are explained.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Orphanage design, Developmental Psychology, Unattended, Data Foundation, Jean Piaget

نویسندگان مقاله زهراالسادات اردستانی | Zahra Alsadat Ardestani
Kharazmi UNiversity
دانشگاه خوارزمی

الهام پرویزی | Elham Parvizi
Kharazmi UNiversity
دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4094-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات