این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۴۱۳-۴۴۰

عنوان فارسی طرّاحی چارچوب معماری اطّلاعاتی برای تحقّق دانشگاه مجازی در ایران
چکیده فارسی مقاله در این مقاله با بررسی مفهوم معماری اطّلاعاتی و ارائه مدل مفهومی جدیدی، عناصر مورد نیاز برای جای‌گیری دانشگاه مجازی در ایران، شناسایی شده و در چارچوبی جامع بازنمایی شده‌است. دست‌یابی به این چارچوب چهار گام را دربر می‌گیرد: درگام نخست مفهوم دانشگاه مجازی و عناصر سازنده آن بررسی می‌شود. بخش دوم شامل بررسی تطبیقی چارچوب‌های معماری سازمانی برای تدوین مدل مفهومی معماری دانشگاه مجازی است.بخش سوم به ترکیب عناصر دانشگاه مجازی و مدل مفهومی آن می‌پردازد و اعتبار آن به کمک پرسش‌نامه و به‌کارگیری روش‌ها و آزمون‌های آماری مورد سنجش خبرگان قرار می‌گیرد و در گام پایانی یافته‌های پژوهش به شکل چارچوب و عناصرمعماری اطّلاعاتی دانشگاه مجازی در ایران مورد تحلیل قرار می‌گیرد. ویژگی اصلی چارچوب پایانی، ایجاد مدلی جامع برای تحقّق دانشگاه مجازی است که در بر گیرنده همه وجوه و عناصر مورد نیاز برای جای‌گیری محیط یادگیری الکترونیکی با توجّه به نیازهای بومی ایران است که بهره‌گیری از آن را در کاربردهای واقعی امکان‌پذیر می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Information Architecture Framework for Establishing a Virtual University in Iran
چکیده انگلیسی مقاله This paper reviews the concept of information architecture and presents a new conceptual model. It describes, through a framework, the necessary items for establishing a virtual achieve to the framework, this paper includes four stages: in the first stage, the concept of virtual university and its necessary items are investigated the second stage is a comparative study of organizational architectur frameworks for setting the conceptual model for the virtual university architecture in the third section, the structure of items of virtual university and its conceptual model are studied and the validity is assessed by a questionnaire Finally, in the the format of the framework (information architecture of virtual university in Iran). The main characteristic of the final framework is a presentation of a comprehensive model for realizing including all of vital aspects and items for establishing an environment for electronic learning with attention to local considerations. The paper concludes that establishing a virtual university in Iran would be feasible in real application.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید دولی | saeed dovalli
it, eng
مهندسی فناوری اطلاعات

غلامعلی منتظر | gholam ali montazer
tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-584-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252512.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات