این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های تربیتی
، جلد ۷، شماره ۴۱، صفحات ۴۶-۷۴
عنوان فارسی
تدوین استانداردهای ملی مشاوره مدرسه
چکیده فارسی مقاله
در طول قرن گذشته، نقش مشاوران مدرسه در کمک به دانشآموزان و بهبود فضای روانی/اجتماعی مدرسه، توسعه یافته است تا بیانگر چهرۀ درحال تغییر جامعه، نیاز دانشآموزان و پاسخ به مطالبۀ اجتماعی باشد. هدف این پژوهش، استخراج و تدوین استانداردهای ملی مشاوره مدرسه بر مبنای اسناد تحولیملی(و متون حرفهای مشاوره) بود و از روش کیفی تحلیل و تلفیق مضمون استفاده گردید. استانداردهای مشاوره مدرسه پس از استخراج مضامین، در ده عنوان تدوین و توسط 25 متخصص(متشکل از سه گروه) اعتبار آنها و روایی محتوایی بر مبنای روایی خبرگانی(76/.) تأیید گردید. بنابراین، یافتههای پژوهش ضمن تأیید ده استاندارد ملی- با عناوین برنامۀ مشاورۀ مدرسه؛ مشاورۀ مدرسه وشایستگیهای دانشآموز؛ رشد و توسعه انسانی؛ نظریهها و فنون مشاوره؛ عدالت، انصاف و تنوع؛ رهبری و جوّ مدرسه؛ همکاری با خانواده و جامعه؛ منابع و فناوری اطلاعات؛ سنجش دانشآموزی؛ اخلاق، دفاع و هویت حرفهای- به تبیین تربیت مشاوران مدرسه و رشد شایستگیهای تحصیلی، شخصی/اجتماعی و معنوی دانشآموزان کمک میکند. این استانداردها، مشاوران را در طرحریزی و اجرا برنامهشان، یاری میدهد. مشاورۀ مدرسه در ایران با توجه به جایگاه مناسب در اسناد تحولی و تأکید بر حضور مشاوران تحولساز در تمام مدارس، در سایه وفاداری علمی، قانونی و اجرایی، زمینه توسعه حداکثری را دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تدوین، اعتباریابی، اسناد تحولی، استانداردهای ملی، مشاوره مدرسه
عنوان انگلیسی
Codification of national standards for Iranian school counseling
چکیده انگلیسی مقاله
Over the past century, the role of school counselors in helping students and improving the school's psychosocial climate has grown to reflect the changing face of society, student needs, and responding to social demands.The purpose of this research was codification and validation of national school counseling standards based on evolutionary documents that the qualitative method of theme analysis and integration has been used. alignment of evolutionary documents and counselling on human development is prominent.The school counseling standards based on 10 criteria; School counseling standards based on 10 criteria; Compiled by experts, their validity and content validity based on expert validity were confirmed (consisting of three groups and 25 people) and their validity and content validity based on expert validity(CVR=.76).National School counseling standards help school counselors plan and develop their action and program.They also cover all aspects of school counseling and, in addition to their academic, personal / social and career competencies, also focus on the students' spiritual development. According to the research findings, school counseling in Iran has the possibility of maximum development and growth due to its descriptive position in evolutionary documents and the need for the presence of transformational counselors in all schools.This development requires the legal, scientific, and executive commitment and loyalty of policymakers, leaders, and executors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
codification, validation,evolutionarydocuments, national standards, school counseling.
نویسندگان مقاله
عزت اله فولادی | Ezzatolah Fouladi
Higher Council of Education
شورای عالی آموزش و پرورش
عزیزالله تاجیک اسمعیلی | Azizollah tajik esmaeili
Kharazmi University of Tehran
تهران:دانشگاه خوارزمی
عبدالرحیم کسایی اصفهانی | abdolrahim kasaee
Kharazmi University of Tehran
دانشگاه خوارزمی
کیانوش زهراکار | Kianoush Zahrakar
Kharazmi University of Tehran
دانشگاه خوارزمی
نشانی اینترنتی
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3519-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره و راهنمایی تحصیلی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات