این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۴۴۱-۴۶۴

عنوان فارسی شناسایی و تحلیل چالش ها و راه کارهای امنیتی در یادگیری الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله یادگیری الکترونیکی، اگرچه امکان دریافت بسیاری از خدمات بریا برون‌خط را برای کاربران شبکه‌های رایانه‌ای فراهم آورده، ولی متناسب با ماهیّت و محیط فعالیّت خود، احتمال رو­به­رویی با انواع گوناگونی از مخاطرات امنیتی را نیز افزایش داده­است. بنابراین، طبیعی است که موضوع تحلیل و کاهش مخاطرات امنیتی یکی از نگرانی‌های اصلی مدیران چنین حوزه‌ای باشد. مقاله حاضر، با بررسی موردی آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدهای امنیتی در سطح فرایندهای یادگیری الکترونیکی در تعدادی از مؤسّسه­های آموزشی کشور، با روی­کردی مبتنی بر تحلیل خطرها به ارائه مجموعه راه‌کارهای امنیتی لازم می‌پردازد. مجموعه راه­کارهای امنیتی ارائه‌شده می‌تواند به عنوان نقشه­راه پیشرفت امنیت برای گسترش امن فضای مجازی یادگیری الکترونیکی، مورد استفاده مؤسّسه­های آموزشی کشور قرار گیرد. نقشه­راه یاد شده، بر اساس نتایج پیمایش متون تخصصی و استانداردها، مطالعات میدانی و تحلیل‌های آماری پیرامون ایده‌ها و نگرش‌های صاحب‌نظران و فعالان حوزه یادگیری الکترونیکی کشور، مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته­است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying and Analysis of Security Challenges and Solutions in e-Learning Environments
چکیده انگلیسی مقاله E-learning, despite providing the possibility of delivering several online and off-line services for users of computer networks, due to its nature and environment for activity, increases the possibility of a variety of security risks. Therefore, analysis and identifying the lessening of security risks is naturally a major concern for managers in such area. This paper, reviewing the security vulnerabilities and threats at the level of e-learning processes in some educational institutions, presents the required security tactics based on a security risk analysis approach. The presented set of security tactics can be applied by educational institutions as a security roadmap. The mentioned security roadmap is verified based on field studies, research findings and statistical analyses through the selected communities of e-learning experts and activists.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابوذر عرب سرخی | abouzar arabsorkhi
tehran university
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

امیرمنصور یادگاری | aminrmansour yadegari
iran telecommunication research center
پژوهشکده امنیت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات، موسسه تحقیقات


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-615-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252513.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات