این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۱۳۷-۱۵۶
عنوان فارسی
شیوههای اندازهگیری بهرهوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
چکیده فارسی مقاله
بهرهوری در مراکز اطلاعرسانی نتیجه استفاده بهینه و مؤثر از منابع اطلاعاتی و بهبود کیفیت ارائه خدمات و ارتقای رضایت کاربران، دلپذیری در محیط کار، و افزایش انگیزه و علاقه کارکنان به کار بهتر میباشد که در نهایت، رشد و توسعه مراکز اطلاعرسانی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، این مراکز نیز از آشنایی با شیوههای اندازهگیری بهرهوری بینیاز نخواهند بود. بهرهوری یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد یک نظام است. در دهههای اخیر به اندازهگیری و بهبود بهرهوری نیروی انسانی، خلاقیت و نوآوری و تجزیه و تحلیلهای کارشناسی اهمیتی ویژه داده شده است و تفکر و تلاش برای شناسایی مشکلات و مسائل و راهها و طرحهای جدید به منظور استفاده مفیدتر و بهتر از منابع، به بهرهوری تعریف شده است. بهرهوری، به زبان ساده عبارت است از رابطه بین ستادههای یک نظام و نهادههای فراهمشده برای تولید ستادهها. رابطه علّی بین بسیاری از متغیرها و عوامل مؤثر بر بهرهوری، بسیار پیچیده است. در یک مرکز اطلاعرسانی با توجه به حجم بالای نهادهها، تلاش در جهت افزایش کارآیی و بهرهوری ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهرهوری، اندازهگیری، کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
عنوان انگلیسی
Method s for Measuring Productivity in Libraries and Information Centres
چکیده انگلیسی مقاله
Within Information centers, productivity is the result of optimal and effective use of information resources, service quality improvement, increased user satisfaction, pleasantness of working environment, increased motivation and enthusiasm of staff to work better. All contribute to the growth and development of information centers. Thus these centers would need to be familiar with methods employed in productivity measurement. Productivity is one of the criteria for evaluating system performance. In the past decades particular emphasis has been placed on measurement and improvement of human resource, creativity, innovation and expert analysis. Contemplation and efforts made towards identification of problems and issues and new means to make more useful and better resource management is the very definition of productivity. Simply put, productivity is the relationship between system output and the elements garnered to produce these outputs. The causality between variables and factors impacting on productivity is very complex. In information centers, given the large volume of elements involved, it seems necessary to increase efficiency and productivity
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد علایی | mohammad alaaei
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-96&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252576.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات