این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۳۷-۵۰
عنوان فارسی
ارزیابی تارنما(وبسایت)ها توسط کودکان و نوجوانان و کتابداران کودک و نوجوان
چکیده فارسی مقاله
امروزه اینترنت با تمامی ویژگی ها و جذابیت های خود، وسعت و گستردگی روزانه و تنوع اطلاعاتی و بسیاری موارد دیگر توانسته خود را به عنوان معتبرترین و روزآمدترین منبع اطلاعاتی در دسترس همگان قرار دهد. آگاهی و توجه به این نکته که هر کسی می تواند بدون هیچگونه بازنگری و کنترلی به انتشار هرگونه مطلبی در این شبکه عظیم بپردازد، می تواند هشدار و تذکر کوچکی در نحوه استفاده و یافتن اطلاعات معتبر از اینترنت باشد. خوشبختانه برای این کار ابزارها، معیارها و سیاهه های متفاوتی برای گروه های سنی و افراد مختلف تهیه شده است. یکی از این گروه ها کودکان و نوجوانان هستند که مقید کردن آنها به مطالعه کتاب و دیگر محمل های سنتی در عصر اطلاعات و ارتباطات، منطقی به نظر نمی رسد. بنابراین در این پژوهش ابتدا اهمیت آشنایی با روشها و ابزارهای متعدد ارزیابی صفحات وب بیان شده و سپس ابزاری برای آموزش نحوه ارزیابی تارنما ها به کودکان و نوجوانان، معرفی شده و در نهایت کتابداران را با معیارهای گزینش مناسب ترین تارنما ها برای این گروه سنی آشنا می نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Websites evaluation by children, teenagers and Children Librarian
چکیده انگلیسی مقاله
With its diverse scope and breadth of information attractively presented, Internet has become the most updated and authoritative public information source. The fact that anyone could publish just about anything on this huge network without any supervision or revision serves as a small reminder on how to utilize and find credible information on the Net. Fortunately several different criteria and checklists have been devised for different age groups. For children and teenagers, it is no longer seems reasonable to confine them to books and other traditional information media. The present paper would initially deal with the importance of methods and tools available for website evaluation. It would then introduce s a tool for teaching website evaluation to children and teenagers. It would also further familiarize the librarians with the selection criteria for the websites most appropriate for this age group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Evaluation criteria, children and adolescent website, QUICK
نویسندگان مقاله
میترا پشوتنی زاده | mitra pashootanizadeh
اهواز ـ بلوار گلستان ـ دانشگاه شهید چمران اهواز ـ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
علی منصوری | ali mansoori
اهواز ـ بلوار گلستان ـ دانشگاه شهید چمران اهواز ـ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252586.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فناوری اطلاعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات