این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۳۵-۶۹
عنوان فارسی
ارزیابی کیفیت تارنما(وبسایت)های کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران به منظور ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفیت آنها
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش، ارزیابی کیفیت تارنماهای کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران است تا ضمن کسب اطلاعات لازم از کم و کیف آنها، تارنماهای مفید و کارآمد شناسائی، معرفی و رتبهبندی شوند. ابزار مورد استفاده در این بررسی، ابزار ارزیابی کیفیت تارنماها (WQET) است که هنجاریابی شده و روایی و پایایی آن (آلفای کرونباخ برابر با 95/.) نیز بهدست آمده است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش شامل 41 تارنمای فعال، مربوط به کتابخانههای دانشگاههای دولتی کشور، بوده که در دو بازه مشخص زمانی (بهمن 85 و اردیبهشت 86)، با استفاده از ابزار ارزیابی کیفیت تارنماها مورد بررسی و ارزیابی کیفی قرار گرفتند و گردآوری دادهها از طریق مشاهده مستقیم آنها صورت گرفته است. در مجموع با توجه به پرسشهای پژوهش، نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که ویژگیهای مخاطبان و هدف تارنما، بارگذاری و پایداربودن ساختار در بین تارنماهای مورد مطالعه در سطح خوبی قرار گرفتند. ویژگیهای میزان سهولت جستجو، گرافیک، وجود سابقه و پیشینه علمی نویسنده یا تنالگان و هدف مشخص برای محدوده اطلاعاتی، در سطح متوسط و روزآمدبودن مطالب و پیوندهای درونی در سطح پایینی قرار گرفتند. نتیجه رتبهبندی تارنماها نیز نشان داد که تارنمای کتابخانههای دانشگاههای «علم و صنعت ایران» و «مازندران» با 82 امتیاز از مجموع 82 امتیاز، بهاشتراک حائز رتبه نخست شدند و تارنمای کتابخانههای دانشگاههای «تهران»، «امام صادق (ع)»، «گیلان» و «تربیت مدرس» به ترتیب رتبههای دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند و در درجهبندی کیفیت عالی شناخته شدند. از این پژوهش و ابزار بهکار رفته در آن میتوان برای ارزیابی انواع تارنماهای کتابخانهای دیگر نیز استفاده کرد. همچنین پیشنهاد میگردد طراحان و مدیران تارنماها از یافتههای این پژوهش در جهت ارتقای سطح کیفیت تارنمای کتابخانههای دانشگاهی کشور استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Quality Assessment of Library Website of Iranian State Universities:
چکیده انگلیسی مقاله
The present study carries out a quality assessment of the library websites in Iranian State Universities in order to rank them accordingly. The evaluation tool used is the normalized Web Quality Evaluation Tools (WQET). 41 Active library websites were studied and assessed qualitatively over two time periods (Feb 2006 and May 2006) using WQET. Data were collected by direct observation of the website. The evaluation was based on user characteristics, website purpose, upload speed, structural stability, ease of searching, graphic design, availability of authors’ c.v., clear objectivity, update and internal links. Website ranking showed that the website libraries for the Iran University of Science and Technology and Mazandaran University ranked first by obtaining 82 points out of 82 points. These were followed by the library websites of University of Tehran, Imam Sadegh University, Gilan University and Tarbiyat Moddaress University.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریده عصاره | farideh osareh
اهواز ـ بلوار گلستان ـ دانشگاه شهید چمران اهواز ـ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
زینب پاپی | zeinab papi
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252594.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فناوری اطلاعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات