این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۴۷-۷۴
عنوان فارسی
شناسایی خطرپذیری منابع انسانی در حوزه نگهداشت معلمان با رویکرد کیفی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی خطرپذیری منابع انسانی در حوزه نگهداشت معلمان در آموزشوپرورش استان یزد است. روش پژوهش کیفی و از نوع استقرایی است. جامعه موردمطالعه شامل تمام افرادی است که به نوعی با مدیریت منابع انسانی در آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان استان یزد در ارتباط بودهاند که درنهایت با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند حجم نمونه با 10 نفر به اشباع نظری رسید. یافتههای بهدستآمده با روش تحلیل مضمون براون و کلارک (2006)، نشان داد که در حوزه نگهداشت 4 مضمون اصلی (خطرپذیری ساختاری، خطرپذیری شخصی، خطرپذیری فرایندی و خطرپذیری شایسته گزینی) و 14 مضمون فرعی (مشکلات در قانون، نقض قوانین بهوسیله مجریان، مشکلات سازماندهی، خواست خود آموزشوپرورش، کمبود نیروی انسانی، مهارتنداشتن و تخصص، وجود نگرش منفی، خواست خود معلمان، نبود آموزش، نبود نیازسنجی، مشکلات در فرایند استخدام، نبود سازوکار انگیزشی، تنوع در استخدام، نبود ارزیابی و نظارت مستمر) بهدستآمده است. درنتیجه از آنجاییکه آموزشوپرورش ازجمله سازمانهایی است که موفقیت آن در گرو بهرهمندی از نیروهایی فعال و متعهد است، معلمان مؤثرترین و مهمترین نیروهای آموزشوپرورش هستند که مسئولان مربوط میتوانند از یافتههای پژوهش حاضر در راستای برنامهریزی و اقدامهای حمایتی درخصوص حفظ و نگهداشت معلمان استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خطرپذیری منابع انسانی، نگهداشت کارکنان، مدیریت منابع انسانی، معلمان، آموزشوپرورش.
عنوان انگلیسی
Identify human resource risks in teacher retention with a qualitative approach
چکیده انگلیسی مقاله
The research purpose was qualitatively analyzing human resources' risks in teacher's retention area in education training system of Yazd Province. The research is of qualitative approach conducted based on inductive method. Research population was included all people who were somehow relevant to human resource management in education training system and Farhangian University of Yazd Province. Finally, the sample size included ten people were reached theoretical saturation using purposive sampling method. Resulted findings by applying Brown and Clark's theme analysis method (2006) have shown that four main themes and fourteen subthemes were achieved in retention area which are respectively as: (structural risks, personal risks, process risks and merit risks) and (problems in law, violation of laws by executors, organizing related problems, , self-demand of education training system, inadequacy of human resources, lack of skills and specialty, existing negative attitude, teacher's own wishes, education loss, lack of needs analysis, employment process related problems, lack of motivational mechanism, employment variation, absence of continuous evaluation and supervision). Whereas, education training system is one of organizations which its success is depending on having committed and active human forces, as a result, , teachers are considering as the most important and effective forces of education training system which related authorities can use results of present study in line with planning and supportive actions associated with teacher's retention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Human resource risks, Staff retention, Human resource management, Teachers, Education Organization.
نویسندگان مقاله
میلاد شریفی | Milad Sharifi
Master of Public Administration, majoring in Organizational Behavior Management, department of Administrative management, faculty of humanities & social sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران.
محمد شاکر اردکانی | Mohammad Shaker ardakani
assistant professor, department of Administrative management, faculty of humanities & social sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران.
ناهید امراللهی بیوکی | Nahid Amrolahi biuki
assistant professor, department of Administrative management, faculty of humanities & social sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61252-1&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات