این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱۱۳-۱۳۶

عنوان فارسی بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک‌شده با رفتارهای سازمانی اجتماعی کارکنان در دوران شیوع ویروس کووید-۱۹ (موردمطالعه: شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه)
چکیده فارسی مقاله با شیوع ویروس کووید-19 و بحرانی‌شدن شرایط کسب‌وکار هم برای سازمان‌ها و هم کارکنان، موضوع حمایت‌های سازمانی و رفتارهای سازمانی اجتماعی بیش از پیش اهمیت یافته است. بنابراین، مطالعه حاضر به بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک‌شده با رفتارهای سازمانی اجتماعی کارکنان در دوران شیوع ویروس کووید-19 می‌پردازد و روابط واسطه‌ای تعهد عاطفی و رفتار به اشتراک‌گذاری دانش را نیز سنجش می‌کند. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. برای گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، داده‌ها با انتخاب 675 نمونه، جمع‌آوری شد. نمونه آماری با روش نمونه‌گیری در دسترس از بین کارکنان شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه انتخاب شد و داده‌ها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم­افزار اسمارت پی‌ال‌اس تحلیل شدند. یافته­های پژوهش نشان داد که همه‌گیری ویروس کووید 19 منجربه توجه بیشتر سازمان‌ها به کارکنان و درک بالاتر کارکنان از حمایت سازمانی شده است. همچنین، رابطه مثبت و معنادار حمایت سازمانی ادراک‌شده بر تعهد عاطفی و اشتراک‌گذاری دانش تأیید شد. تعهد عاطفی نیز با فضیلت مدنی و رفتار نوآورانه سازمانی رابطه معنادار و مثبت، اما با نوع دوستی رابطه غیر معنادار داشته است. در‌نهایت، نقش‌های واسطه‌ای و تقویت‌کننده تعهد عاطفی و اشتراک‌گذاری دانش نیز تأیید شد. نتایج و پیشنهادهای این پژوهش، در شناخت و بهینه‌سازی مدیریت منابع انسانی برای مدیران کاربرد دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کووید-19، حمایت سازمانی درک‌شده، تعهد عاطفی، رفتار اشتراک‌گذاری دانش، رفتارهای سازمانی اجتماعی.

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between Perceived Organizational Support and Employees' Social Organizational Behaviors during the Outbreak of Covid-19 Virus
چکیده انگلیسی مقاله With the outbreak of the Covid-19 virus and the critical business environment for both organizations and employees, the issue of organizational support and social organizational behaviors has become increasingly important. Therefore, this study examines the relationship between perceived organizational support and employees' organizational social behaviors during the Covid-19 virus outbreak and also examines intermediate relationships of affective commitment and knowledge sharing behavior. This research is applied in terms of purpose, and in terms of method, it is descriptive-survey and correlational. A questionnaire was used to collect data. After confirming the validity and reliability of the questionnaire, data were collected by selecting 675 samples. The statistical sample was selected by convenience sampling method from the employees of Refah chain store companies and the data were analyzed using structural equation modeling using Smart PLS software. Findings showed that the Covid 19 virus epidemic has led to more organizations paying attention to employees and employees' higher understanding of organizational support. Also, a positive and significant relationship between perceived organizational support and knowledge sharing on affective commitment was confirmed. affective commitment also had a significant and positive relationship with civic virtue and innovative behavior, but not a significant relationship with altruism. Finally, mediating roles and reinforcing affective commitment and knowledge sharing were endorsed. The results and suggestions of this research are used in recognizing and optimizing human resource management for managers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Covid-19, Perceived Organizational Support, Affective Commitment, Knowledge sharing behavior, Social Organizational Behaviors.

نویسندگان مقاله راحیل کردحیدری | Rahil Kordheydari
Msc, faculty of management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
کارشناسی‌ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

علی قاسمیان صاحبی | Ali Ghasemian sahebi
Msc, faculty of management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
کارشناسی‌ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

محمد آقایی | mohammad aghaei
Associate Prof., faculty of management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-16350-2&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات