این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۲۹-۱۶۷
عنوان فارسی
ارائه چارچوبی برای مدیریت منابع انسانی گیگ در کسبوکارهای پلتفرمی
چکیده فارسی مقاله
با توجه به رشد و توسعه کسبوکارهای پلتفرمی در سالهای اخیر و اهمیت روزافزون منابع انسانی، نیاز است چگونگی مدیریت منابع انسانی کارکنان به اصطلاح «گیگ» در این شکل جدید از کسبوکار، مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد. هدف این مقاله ارائه چارچوبی برای مدیریت منابع انسانی گیگ در کسبوکارهای پلتفرمی و در راستای ارزشآفرینی برای ذینفعان است. روش پژوهش کیفی و در قالب روش مطالعه چندموردی است. برای این منظور پنج پلتفرم ایرانی موردمطالعه قرار گرفتند. روش اصلی گردآوری داده، استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با برخی مدیران و انجامدهندگان کار در کسبوکارهای پلتفرمی است که برای انتخاب آنها از نمونهگیری نظری استفاده شد. از روش تحلیل تِم برای تحلیل دادهها استفاده شد. در نتیجه تحلیل دادهها، 13 عامل محیطی، 7 کارکرد اصلی مدیریت منابع انسانی و چگونگی انجام آنها و 8 شیوه ایجاد ارزش شناسایی شد. یافتهها چارچوبی را برای مدیریت منابع انسانی گیگ در پلتفرمها از راه شناسایی نیروها و عوامل اقتضایی مؤثر بر منابع انسانی، کارکردهای اصلی مدیریت منابع انسانی در پلتفرمها و نحوه ارزشآفرینی کارکردها برای ذینفعان ارائه میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کسبوکار پلتفرمی، مدیریت منابع انسانی، ارزشآفرینی، کارگران گیگ، مطالعه چند موردی.
عنوان انگلیسی
A framework for Gig Human Resource Management in Platform Businesses
چکیده انگلیسی مقاله
Due to growth and development of platform businesses and the growing importance of human resources in recent years, it is necessary to study how to manage the so-called "Gig workers" in this new form of business. The purpose of this paper is to provide a framework for Gig human resource management through creating value for stakeholders in platform businesses. Using multiple case study research method, five Iranian platforms were studied. The main data collection tool was semi-structured interviews with managers and Gig workers of platform businesses, which were selected by theoretical sampling. Thematic analysis method was used for data analysis. As a result of data analysis, 13 environmental factors, 7 main functions of HRM and the ways they perform and 8 ways of value creation through HRM functions, were identified and categorized. The findings provide a framework for HRM in platforms by identifying contingency forces and factors affecting HRM, main functions of HRM and the way they create value for stakeholders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Platform Business, Human Resource Management, Value Creation, Gig Workers, Multiple Case Study
نویسندگان مقاله
محمد سعید الماس پور | Mohammad Saeid Almaspour
Ph.d student, Faculty of Human Resource Management and Business, Department of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
حمزه خواستار | Hamza Khastar
Assistant professor, Faculty of Human Resource Management and Business, Department of management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
سعید جعفری نیا | Saeed Jafarinia
Assistant professor, Faculty of Human Resource Management and Business, Department of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
بیژن عبدالهی | Bijan Abdollahi
Associate professor, Faculty of Human Resource Management and Business, Department of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-56043-1&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات