این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱-۲۹
عنوان فارسی
بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری همدان با نقش واسط بازارگرایی
چکیده فارسی مقاله
بند نخست و دوم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، بر اهمیت ویژه عملکرد شرکتهای دانشبنیان بهعنوان بنیانی برای بهرهگیری از ظرفیت سرمایه انسانی و توسعه کارآفرینی در کشور اشاره دارد. پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری همدان از راه بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر آن و سنجش نقش واسط بازارگرایی انجام شد. پژوهش در پارادایم اثباتگرایی و با رویکرد فرضیهای- قیاسی بوده و از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی و مقطعی بهحساب میآید. جامعه آماری شامل تمام کارکنان شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری همدان به تعداد 390 نفر بود. حجم نمونه با روش تصادفی طبقهای به تعداد 195 نفر برآورد شد. متغیرهای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد سنجش شد. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS نشان داد که بازاریابی داخلی بهطور مستقیم به میزان 14 درصد عملکرد شرکتها را تبیین میکند. بازاریابی داخلی به میزان 81 درصد بر بازارگرایی اثرگذار بود و بازارگرایی به میزان 71 درصد متغیر عملکرد شرکت را تبیین کرد. درنهایت نتایج پژوهش نشان داد که بازاریابی داخلی بر عملکرد شرکت بهطور غیرمستقیم و با نقش میانجی بازارگرایی به میزان 57 درصد تأثیرگذار است. این نتایج به این معنا است که ارتقای عملکرد شرکتها در گرو توجهِ همزمان به ظرفیت داخلی سازمان، یعنی سرمایههای انسانی با موفقیت در بازار داخلی و کسب وفاداری و تعهد مشتریان با بهبود بازاریابی داخلی در قالب بازارگرایی شرکت است. سهم یاری و ارزش نظری پژوهش حاضر، تأیید اهمیتِ پیوندِ اقدامهای مدیریت منابع انسانی (با موفقیت در بازاریابی داخلی) با بازاریابی خارجی (با تمرکز بر بازارگرایی) در موفقیت شرکتهای دانشبنیان (با ارتقای عملکرد) است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازاریابی داخلی، بازارگرایی، پارک علم و فناوری، عملکرد شرکت، همدان.
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Internal Marketing on the Performance of Knowledge-Based Companies Located in Hamedan Science and Technology Park: The Mediating Role of Market Orientation
چکیده انگلیسی مقاله
The first and second policy of the Policies of Resistance Economy point to the special importance of the performance of knowledge-based companies as a basis for utilizing the capacity of human capital and entrepreneurship development in the country.The purpose of this research was to investigate the effect of internal marketing on the performance of knowledge-based companies located in Hamadan Science and Technology Park with the role of market orientation. The research was an applied and a field research. The statistical population consisted of all knowledge-based company's employees located in Hamadan Science and Technology Park. The sample size was 195 people. The research variables were measured using a standard questionnaire. The results of structural equation analysis with PLS software showed that internal marketing directly influenced firm performance by 14%, internal marketing by 81% influenced market orientation and market orientation influenced firm performance by 71%. In general, it can be concluded that internal marketing has a 57% indirect effect on firm performance with a mediating role of market orientation. Therefore, corporate executives should be aware that improving the performance of companies depends on attention to the employees and the company's customers by improving internal marketing and market orientation. The contribution of the present research confirms the importance of linking human resource management, as internal marketing, with external marketing, as focusing on market orientation, in the success of knowledge-based companies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Internal Marketing, Corporate Performance, Market Orientation, Knowledge-based Companies, Hamedan.
نویسندگان مقاله
علی اصغری صارم | Ali Asghari Sarem
Assistant Prof., Faculty of Management and Accounting, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
مصطفی رضایی راد | Mostafa Rezaei Rad
Assistant Prof., Faculty of Management and Accounting, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
داود ترکمنی | Davood Torkamani
MA in Marketing Management, University College of Ganjnameh, Hamedan, Iran
کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازاریابی، موسسه آموزش عالی گنجنامه، همدان، ایران.
مهدی سعیدی | Mehdi Saeedi
MA Student in Business Management, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-51014-1&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات