این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۴۷-۶۶

عنوان فارسی کاوشی بر شایستگی‌های مشاوران مدیریت و سازمان
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، ارائه الگویی برای شایستگی‌های مشاوران راهبردی مدیریت و سازمان است. روش پژوهش، رویکرد ظاهر‌شونده گلیزر نظریه داده‌بنیاد است. خبرگان این پژوهش را 21 نفر از متخصصان حوزه مشاوره مدیریت تشکیل می‌دهند که با نمونه‌گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انتخاب شده‌اند. از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته به‌منظور گردآوری داده‌ها و از نرم‌افزار مکس کیودا نسخه 10 و کدگذاری سه‌گانه برای تجزیه تحلیل یافته‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد شایستگی‌های مشاور مدیریت شامل پنج دسته شایستگی‌ها است که به‌صورت یک هرم تقسیم‌بندی می‌شوند. جمع‌ شدن این شایستگی‌ها در یک مشاور راهبردی شرط لازم برای موفقیت طرح مشاوره است. در پایین‌ترین سطح، شایستگی‌های شخصیتی قرار دارند؛ این شایستگی‌ها به‌نوعی برای موفقیت هر فردی مؤثر هستند، اما برای مشاور مدیریت یک ضرورت محسوب می‌شوند. در سطح دوم شایستگی‌های عمومی مدیریت و مشاوره قرار دارند که برای هر مدیر و مشاوری الزامی است. در بالاترین سطح هرم نیز دو دسته شایستگی‌های تخصصی مدیریت راهبردی و مشاوره مدیریت وجود دارد. شایستگی‌های مدیریت راهبردی برای همه کسانی که دست‌اندرکار تدوین، اجرا یا کنترل راهبردهای سازمان هستند، مشترک است و شایستگی‌های مشاوره مدیریت نیز بین همه کسانی که در سطح مدیریت ارشد سازمان به امر مشاوره اشتغال دارند، مستقل از اینکه زمینه مشاوره چه حوزه‌ای از مدیریت باشد، مشترک می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صنعت مشاوره مدیریت، مشاوره مدیریت، مشاوره مدیریت راهبردی، مدیریت راهبردی، نظریه داده‌بنیاد گلیزر.

عنوان انگلیسی Exploring the competencies of an organization's strategy consultant
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research is developing a model for competencies of strategic management and organization consultants. The research method is qualitative and in accordance with the emerging Glaser approach of grounded theory. 21 strategy consultants participated in this research who have been selected through purposeful sampling and snowball approach. Semi-structured interviews were used for data collection and MAXQDA version 10 software and triple coding were used for data analysis. The results indicated that the competencies of strategy consultants, includes personality competencies, general management competencies, general consultancy competencies, and specialized competences of strategic management and management consulting. These competencies are necessary for consultants to be successful. At the lowest level are personality competencies. These are the competencies that are useful to success in any field of activity, but they are vital for strategy consultants. Managerial and consulting competencies are at the second level of the pyramid that are essential for any managers and consultants. At the highest level of the pyramid, there are two categories of strategic management and management consulting competencies. Strategic management competencies are common to all who are involved in formulating, implementing or controlling organizational strategies. Management consulting competencies are also common in all strategic management consultants who deal with top-level managers in an organization.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Management consulting industry, strategy consultants, competency model, Glaser approach, grounded theory.

نویسندگان مقاله حامد دهقانان | Hamed Dehghanan
Assistant professor of business management, Allameh Tabataba'i University, Tehran,
استادیار، گروه مدیریت و بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

حسین رحمان سرشت | hosein rahmanseresht
Prof. of Business Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
استاد، گروه مدیریت و بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

وحید خاشعی | Vahid khashei
Associate professor of Business Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه مدیریت و بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

محمد وکیلی | Mohammad Vakili
PhD. Student of Business Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-51954-3&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات