این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۲۵-۱۴۶

عنوان فارسی طراحی مدل تفسیری – ساختاری بهبود محیط کسب‌وکار ایران با تمرکز بر محیط قانونی
چکیده فارسی مقاله محیط کسب‌وکار به‌واسطه تأثیر چشم‌گیر بر عملکرد همه بنگاه‌های اقتصادی، بر توسعه و رفاه اقتصادی مؤثر است. به زعم اکثریت کارشناسان اقتصادی، فضای کسب‌وکار در ایران وضعیت مناسبی ندارد. بسیاری از اقدام‌هایی که برای بهبود آن انجام شده‌ است، بدون در‌نظر‌گرفتن برهم‌کنش عوامل و اجزای تشکیل‌دهنده محیط، در مجموع موفق نبوده‌اند. بنابراین قبل از هر اقدامی لازم است پس از شناسایی اجزای تشکیل‌دهنده این محیط به استخراج و مطالعه روی برهم‌کنش و تعامل بین این اجزا پرداخت. هدف پژوهش حاضر شناسایی گستره وسیع عوامل تشکیل‌دهنده محیط کسب‌وکار و استخراج روابط بین این اجزا است تا با بررسی و تحلیل این اجزا، بستر حیات و رونق محیط کسب‌وکار استخراج و ارزیابی شود. این پژوهش، 481 مؤلفه‌ محیط کسب‌وکار را شناسایی کرده و با بهره‌گیری از نتایج 1751 پژوهش معتبر جهانی و داخلی، روابط بین آنها را استخراج کرده است. رویکرد «مدل‌سازی ساختاری تفسیری» به‌‌عنوان یکی از ابزارهای پژوهش در عملیات نرم، افراد و گروه‌ها را قادر می‌سازد که روابط پیچیده بین تعداد زیادی از عناصر را در یک موقعیت پیچیده تصمیم‌گیری، ترسیم کنند. این پژوهش با استفاده از «مدل‌سازی ساختاری- تفسیری» شدت اثر‌پذیری و اثرگذاری، اثرهای مستقیم و غیرمستقیم، نفوذ و وابستگی این روابط را تحلیل کرده ‌است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، محیط قانونی اثرگذارترین بحث محیط کسب‌وکار ایران است. براین‌اساس، برای اصلاح و بهبود ریشه‌ای محیط قانونی و به تبع آن محیط کسب‌وکار ایران، آسیب‌شناسی و بررسی سیستم قانون‌گذاری و رویه‌های بهبود اثربخش آن، مهم‌ترین گزاره‌ پیش‌روی سیاست‌گذاران است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محیط کسب‌وکار، محیط نهادی، محیط قانونی، مدل ساختاری تفسیری.

عنوان انگلیسی An Interpretive Structural Model for Improvement of Business Environment in Iran, Focusing on Legal Environment.
چکیده انگلیسی مقاله Business environment has a significant impact on performance of all enterprises, and thus affects economic development. According to the view of the majority of economic experts, Iran's business environment is not in a good condition. Most of actions for its improvement are implemented without considering their components interactions and hence no success is achieved.Therefore,before any action, it is crucial that the components of business environement should be identified.The aim of this research is vast analysis of business environment elements and their interaction, Hence the context and business environement improvement is obtained. This research has identified 481 components of the business environment by examining 1751 international and domestic researches. Interpetive- Structural Modeling as a tool of soft operation reseach (OR), makes people and groups map the complex relationships among many elements in a complex decision making situation. In this research, by using Interpretive Structural Modeling we analysed intensity of influence, effects, direct and indirect effects and their dependency. The results of the research show that, the most influential component of business environment is legal environment. Hence, for improvement of legal environment and consequently Iran's business environement patology and procedures of law making are mostly important duty of policy makers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Business Environment, Institution Environment, Legal Environment, Interpretive Structural Model.

نویسندگان مقاله محمد نصیر عرب نصرت آبادی | Mohammad Nasir Arab Nosrat Abadi
Department of Industrial and Financial Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, Tehran University, Qom, Iran.
دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

احمد رضا قاسمی | Ahmadreza Ghasemi
Department of Industrial and Financial Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, Tehran University, Qom, Iran.
استادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

محمد باقر نوبخت | Mohammad Bagher Nobakht
Professor, Department of Economics, راه Strategic Research Institute of Expediency Discernment Council, Tehran, Iran
استاد، گروه اقتصاد،‌ پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهران، ایران

عادل آذر | Adel Azar
Department of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Terhan, Iran.
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

محمد ندیری | Mohammad Nadiri
Department of Industrial and Financial Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, Tehran University, Qom, Iran.
استادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39193-1&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات