این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۴۵-۷۳
عنوان فارسی
توسعه چارچوب مفهومی ظرفیتسازی سازمانی بخش آموزش عالی جهت پاسخگویی به انتظارات جامعه: رویکرد تحلیل مضمون
چکیده فارسی مقاله
ایجاد ظرفیت، بر درک موانعی که مردم، دولتها و سازمانها را از تحقق اهداف توسعه باز میدارند، متمرکز میشود و به آنها امکان دستیابی به نتایج توسعه را میدهد. هدف این پژوهش ارائه یک تحلیل مفهومی از مؤلفهها و نتایج ظرفیت پایدارسازی سازمانی بخش آموزش عالی برای پاسخگویی به انتظارهای جامعه است. جهتگیری پژوهش حاضر، توسعهای و روششناسی آن با تمرکز به کلمهها، موشکافی و دقت در متن بهمنظور تجزیه، توصیف، تشریح و تفسیر متون از راه ایجاد کدهای اولیه و کدگذاری، تحلیل مضمون با رویکرد قیاسی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان دانشگاهی آشنا به سیاستگذاری در بخش آموزش عالی و مجموعه اسناد و مقالههایی بود که با سؤالها و متغیرهای پژوهش ارتباط داشتند. نمونهگیری در این بخش هدفمند که از طریق روش زنجیرهای به تعداد سیزده نفر انتخاب شد. در این بخش برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. برای کنترل کیفیت تحلیل مضمون، از روایی تئوریک با رویکرد دریافت نظرات متخصصان بهعنوان کمیته تخصصی و راهنما و ضریب کاپای کوهن استفاده شد. با تأیید گروه کانونی و برآورد ضریب 761/0، یافتههای پژوهش از قابلیت اعتبار و اعتماد لازم برخوردار بود. نتایج نشان میدهد که ظرفیتسازی سازمانی پنج مضمون اصلی توسعه راهبردی، ساختاری، سیستمی و فرایندی، فرهنگی، منابع و زیرساختها و یک مضمون پاسخگویی اجتماعی بهعنوان پیامد پدیده موردمطالعه دارند. دراینراستا پیشنهاد میشود تا سطوح تحلیل فردی و محیطی نیز در ظرفیتسازی مطالعه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ظرفیتسازی سازمانی، پاسخگویی، آموزش عالی، تحلیل مضمون
عنوان انگلیسی
Developing a conceptual framework for organizational capacity building in higher education to respond to society expectations: A concept analysis approach
چکیده انگلیسی مقاله
Creation of capacity concentrates on understanding obstacles halting people, governments, and organizations from the realization of development goals. It also makes them achieve results of consistent development. The goal of this study is to propose a conceptual analysis of elements and results of organizational capacity building in higher education to respond to expectations of the society. The directionality of this research is developmental and its methodology is content analysis using an analogy approach concentrating on words, inspections, and precision in the text in order to analyze, describe, explain, and interpret the texts through creating primary codes and coding. The statistical population of this project involves academic scholars and the set of documents and papers related to the questions and variables in this study. 13 samples chosed through Snowball sampling. In this section, semi - structured interview method was used to collect data. To assess the accuracy of findings we used theoretical validation through the points posed by the scholars in the field known as the specialist committee to assess as well as Cohen's kappa coefficient for assurance of accuracy of study method and data collection in the intended phenomenon. By confirmation of the focal group and the estimation of the coefficient 0.761, the research findings had the ability to validate and trust. Results showed that organizational capacity building contains five major concepts of strategic, structural, systemic and procedural, cultural, resources and infrastructures development and a social responsiveness concept as the outcome of the phenomenon under investigations. Therefore, it is suggested to study individual analysis and environmental analysis levels in creating capacity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Capacity Building, Accountability, Higher Education, Theme Analysis
نویسندگان مقاله
آرمین رجب زاده | armin rajabzadeh
Ph.D. Student, Faculty of Management and Accounting, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
مهدی مرتضوی | mahdi mortazavi
Associate Prof., Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
محمد دوستار | mohammad doostar
Associate Prof., Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
نسرین آخوندی | nasrin akhoundi
Assistant Prof., Faculty of Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه ریاضی، دانشکده فنی و مهندسی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52264-1&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات