این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
طراحی نگاشتشناختی زیستبوم صادرات کالاهای صنعتی بخش خصوصی مبتنی بر چشمانداز شبکههای چند بازیگره (مورد مطالعه: شرکتهای کوچک و متوسط)
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، طراحیزیستبوم صادرات صنعتی در سطح شرکتهای کوچک و متوسط است تا این بنگاهها نیز بتوانند نقش پررنگی در رشد اقتصادی کشور داشته باشند. مبتنی بر ادبیات پژوهشی 15 بازیگر اثرگذار بر عملکرد صادراتی بنگاههای صنعتی شناسایی شدند و رابطه میان آنها بهوسیله یازده خبره از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی ایران (که بهصورت نمونهگیریقضاوتی انتخاب شدند) از راه روش نگاشتشناختی علّی و نرمافزار یوسینت بررسی و تحلیل شدند. بازیگران اثرگذار بر عملکرد صادرات صنعتی بخش خصوصی در شرکتهای کوچک و متوسط در چهار خوشه هژمونی دانشی، فرهنگ تولید، دیپلماسی بازار و ساختار انسانی بنگاه نیز دستهبندی شدند. سه خوشه اول تعامل دوطرفه و قوی با یکدیگر داشتند. خوشه ساختار انسانی بنگاه نیز بهعنوان یک عنصر زیرساختی مستقل بر خوشههای هژمونی دانشی و فرهنگ تولید مؤثر است. بنگاهها باید برای دستیابی به عملکرد صادراتی بالا بر تمام این چهار خوشه تمرکز کرده و برای هرکدام از آنها، راهبردهای منحصربهفردی طراحی و پیادهسازی کنند. بیتوجهی به هریک از این چهار خوشه سبب پایینآمدن عملکرد صادراتی شرکتها میشود. خوشههای دیپلماسی بازار و فرهنگ تولید، مفاهیم بدیعی بهنظر میرسند که نیاز است تا شرکتها برای کسب عملکرد صادراتی بالا، در این حوزهها آموزش ببیند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زیستبوم، صادرات، کالای صنعتی، بخش خصوصی
عنوان انگلیسی
Developing a Cognitive Map of Private Sector Industrial Goods Export Ecosystem Based on Multi-Actor Networks Visons: Case of SEM
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study is to design an industrial goods export ecosystem for SMEs, so that they can play a full role in the country's economic growth. Based on research literature, 15 actors influencing the export performance of industrial firms were identified and their relationship was analyzed by eleven experts from the Ministry of Industry, Mine and Trade, and the Iranian Chamber of Commerce, who were selected by judgmental sampling. Interviews have been analyzed through a causal cognitive mapping method and by Ucinet and Netdraw software. The actors influencing the export performance of the private sector in SMEs were classified into four clusters: Knowledge Hegemony, Culture of Product, Market Diplomacy, and human Structure of the Firm. The first three clusters have a strong and mutually interactive interaction, and the cluster of Human Structure of the Firm is also effective as an infrastructure element on Knowledge Hegemony and Cultures of Product. Enterprises should focus on all four of these clusters to achieve high export performance and design and implement unique strategies for each of them. Failure to pay attention to each of these four clusters will reduce the export performance of companies. Market Diplomacy, and Culture of Product are innovative concepts that companies need to learn in these areas for high export performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ecosystem, Export, Industrial Goods, Private Sector
نویسندگان مقاله
حمیدرضا تفقدی | Hamid Reza Tafaghodi
Ph.D. Student in Business Policy making, Department of Management, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشجوی دکتری، سیاستگذاری بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان, رشت، ایران.
محمد رحیم رمضانیان | Mohammad Rahim Ramazanian
Associate Prof., Department of Management, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
کیخسرو یاکیده | Keikhosro Yakideh
Assistant Prof., Department of Management, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
محسن اکبری | Mohsen Akbari
Associate Prof., Department of Management, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52996-1&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات