این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۹۳-۱۱۲

عنوان فارسی بازاریابی عصبی: بررسی اثر رنگ بر امواج مغزی در ناحیه فرونتال با تأکید بر نقش جنسیت (مورد مطالعه: بشقاب‌های میناکاری‌شده)
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثر محرک رنگ بشقاب‌های میناکاری شده بر تغییرات توان باند فرکانسی تتا، آلفا و بتای امواج مغزی با تأکید بر عامل جنسیت به‌عنوان یک متغیر جمعیت‌شناختی منتخب بود تا به این سؤال پاسخ داده شود که فعالیت بیوالکتریک قشر مغز تحت‌تأثیر عنصر رنگ در یک کالای تجملی فرهنگی مانند بشقاب میناکاری شده در مقایسه بین دو جنس زن و مرد چگونه تغییر می‌کند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با طرح نیمه‌تجربی انجام ‌شده است. به این منظور الکتروانسفالوگرافی در دو ناحیه F3 و F4 طی مشاهده ویدئوی تجاری مربوط به بشقاب میناکاری شده در چهار رنگ آبی، زرد، سبز و قرمز در دو گروه مردان و زنان ثبت شد. داده‌ها با استفاده از سامانه بایوفیدبک 2000 شرکت شفرد اتریش در حین نمایش ویدئوی تجاری ثبت شد. پردازش داده‌های EEG با استفاده از نرم‌افزار متلب 2018 و مقایسه آماری با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 20 با روش آزمون تحلیل واریانس چندعاملی انجام شد. نتایج نشان داد که عامل رنگ اثر معناداری بر توان باند فرکانسی تتا، آلفا و بتا ندارد. برخلاف آن اثر جنسیت معنادار بود و الگوی الکتروانسفالوگرافی مغز شرکت‌کنندگان فارغ از رنگ در دو جنس زن و مرد متفاوت بود، به‌طوری ‌که توان عادی شده الکتروانسفالوگرافی زنان در تمامی رنگ‌ها بیشتر از مردها مشاهده شد. بنابراین رنگ درباره کالای تجملی فرهنگی نتوانست اثر متفاوتی بر الگوی الکتروانسفالوگراف ناحیه فرونتال گروه زنان و مردان بگذارد، اما قشر مغزی زنان زمان پردازش رنگ‌های مختلف نسبت به مردان فعال‌تر عمل کرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی عصبی، الکتروانسفالوگرافی، توان باند فرکانسی، کالای تجملی و کالای فرهنگی.

عنوان انگلیسی Neuro marketing: The study of effect of color on brain waves in the frontal area emphasizing on gender role: Case of enamel plates
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effect of enamel plate on the frequency variation of theta, alpha and beta brain waves, with emphasis on gender factor as a demographic variable, to answer to following question: How is a cultural luxury item like a enamel plate changing in the comparison between males and females, considering bioelectric activity of the cerebral cortex is affected by the color element. This study is an applied research with semi-experimental design. Electroencephalography was recorded in two regions of F3 and F4 in a commercial video of an enamel plate in four colors, blue, yellow, green and red; and in two groups of males and females. The data was recorded using Biofeedback System 2000 of the Sheffield Corporation during the commercial video demonstration. EEG data were processed using MATLAB software 2018 and statistical comparison was performed using SPSS software version 20 using multivariate analysis of variance analysis. Results showed that the color factor had no significant effect on the power of theta, alpha and beta band frequency. In contrast, the effect of gender was significant and the brain electroencephalography pattern of the participants without color was different in both males and females. The normalized electroencephalographic power of women in all colors was higher than mens'. Therefore, in a cultural luxury product, color cannot have a different effect on the electroencephalogram pattern of the frontal lobe of ​​women and men, but the female cortex is more active than men when processing different colors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Neuro Marketing, Electroencephalography, Frequency Band power, Luxury Goods and Cultural Goods.

نویسندگان مقاله مهسا رحیلی | Mahsa Rahili
Master student, Faculty of Economic and Administrative Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran.
کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

میثم شیرخدایی | Meysam Shirkhodaie
Associate prof., Faculty of Economic and Administrative Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran.
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

سمیه نامدارطجری | somayeh namdar tajari
Associate prof., Faculty of Sports Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran.
استادیار گروه بیومکانیک ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

فرزام فرزان | Farzam Farzan
Associate prof., Faculty of Sports Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran.
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-18949-2&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات