این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۳۵-۱۵۵
عنوان فارسی
رابطه بین شاخصاقتصاد دانشبنیان و رشد تولید ناخالص داخلی در اقتصاد ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این مقاله بررسی ارتباط بین شاخص اقتصاد دانشبنیان و رشد تولید ناخالص داخلی در اقتصاد ایران حدود 20 سال گذشته است. در این راستا، ارتباط بین شاخص اقتصاد دانشبنیان براساس چارچوب روش شناسی ارزیابی دانش بانک جهانی با رشد تولید ناخالص داخلی سالهای 1996 تا 2017 در اقتصاد ایران بررسی شده است. برای آزمون رابطه کوتاهمدت و بلندمدت این متغیرها از آزمون همگرایی یوهانسون و آزمون انگل گرنجر استفاده شد. نتایج ارتباط بلندمدت از شاخص اقتصاد دانشبنیان به رشد تولید ناخالص داخلی را در طول سالهای بررسیشده برای اقتصاد ایران تأیید کرد. باتوجهبه نیاز اقتصاد ایران به توجه به رشد اقتصادی حاصل از بخش غیرنفتی، بهنظر میرسد توجه به متغیرهای سازنده شاخصهای فرعی اقتصاد دانشبنیان و تولید محصولات دانشبنیان برای اقتصاد ایران ضروری بهنظر میرسد. در این راستا سیاستگذاری متمرکز دولتی بر تقویت شاخص اقتصاد دانشبنیان باید موردتوجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تولید ناخالص داخلی، شاخص اقتصاد دانشبنیان، همگرایی، اقتصاد ایران. طبقهبندی jel، o ،o4 ،o3 ،o32
عنوان انگلیسی
The Relation between Knowledge Economy Index and GDP Growth in Iran’s Economy
چکیده انگلیسی مقاله
The increasing importance of knowledge in economies has led to the knowledge-based economy. In fact, in this type of economy, the accumulation of science and knowledge from research and development has led to an increase in the rate of return on research and development projects and plays a significant role in creating wealth for a country. Accordingly, the main purpose of this paper is to evaluate the relationship between knowledge Economy Index (KEI) and Gross Domestic production (GDP) for Iran's Economy over the past 20 years. Therefore, the relation between knowledge Economy Index and GDP growth in 1996 to 2017 in Iran's economy through The Johansen test has been investigated. Results confirm a long-run relation between KEI and GDP growth during the studied period. Considering the significant contribution of knowledge-based economy to GDP growth, it seems it is necessary to pay attention to constructive variables of the s knowledge Economy and the production of knowledge-based products for Iran's economy. Regarding this result, policymaking for promoting knowledge-based economy should be concerned.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
GDP , Knowledge Economy Index(KEI), Co-integration Test, Iran Economy.
نویسندگان مقاله
فیروزه عزیزی | firouzeh azizi
Assiciate prof, Tarbiat Modares University,Tehran,Iran.
استادیار، گروه توسعه اقتصادی مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
فهیمه مرادی |
MSC., Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
دانشآموخته کارشناسی ارشد اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-30463-7&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات