این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۱، شماره ۸۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر امید درمانی برابعادکیفیت زندگی و عزت نفس دختران افسرده نوجوان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر امید درمانی بر ابعاد کیفیت زندگی و عزت نفس دختران افسرده انجام شد. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران نوجوان  مشغول به تحصیل در سال تحصیلی1395-1396 شهر اصفهان بود که از میان آنان 24 دختر افسرده (12 نفر گروه آزمایش، 12 نفر گروه کنترل) به شیوه نمونه گیری خوشه ای و با توجه به ملاک های ورودی انتخاب شد و گروه آزمایش در معرض 8 جلسه 90 دقیقه ای امید درمانی قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه افسردگی بک2 (بک، 1996) و پرسشنامه کیفیت زندگی(سازمان جهانی بهداشت،1996) و پرسشنامه عزت نفس (کوپراسمیت، 1967) استفاده شد. بمنظور تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها:  نتایج نشان داد که امید درمانی بر ابعاد 4 گانه کیفیت زندگی شامل سلامت جسمی(36/0) و سلامت روانی(30/0) و روابط اجتماعی(35/0) و ادراک محیط زندگی(32/0) دختران افسرده تاثیر داشت(05/0p<) و همچنین باعث ارتقای عزت نفس تحصیلی(44/0) و عزت نفس خود(40/0)در این دانش آموزان شد(05/0p<). نتیجه گیری: بنابراین درمان مبتنی بر امید در افزایش عزت نفس و کیفیت زندگی دختران نوجوان افسرده موثر بوده و میتوان از آن در مدارس و مراکز مشاوره بمنظور کاهش افسردگی استفاده نمود و با طراحی برنامه های آموزشی و فرهنگی با محتوای امید، از افزایش افسردگی در میان نوجوان پیشگیری کرد و کیفیت زندگی و عزت نفس آنان را ارتقا داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امید درمانی، افسردگی، کیفیت زندگی، عزت نفس

عنوان انگلیسی The effect of Hope therapy on the dimensions of quality in life and self-esteem of depressed adolescent girls
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The research aimed to study the effectiveness of hope therapy on dimensions of Quality of Life and self steem in Depressed adolescent girls. Method: For this purpose, a quasi-experimental pretest, posttest with control group was used.The statistical population included all adolescent girls studying in the academic year 2016-2017 in Isfahan, from which 24 depressed girls (12 in the experimental group, 12 in the control group) were selected by cluster sampling and according to the selection criteria. The intervention method Included 8 sessions of hope therapy that was implemented for experimental group. In order to assess variables Beck Depression Inventory 2 (Beck, 1996), Quality of Life Questionnaire (World Health Organization, 1996) and Self-Esteem Questionnaire (Coopersmith, 1967) were used. The data analysis conducted by multivariate analysis of covariance with pretest and control. Finding: The findings showed a significant increase in the mean scores of dimensions of quality in life including physical health (0.36) and mental health (0.30) and social relations (0.35) and perception of living environment (0.32) in depressed girls(p < 0.05), also the result show a significant increase in the mean scores of academic self-esteem (0.44) and self-esteem (0.40) in these students (p < 0.05). Conclusion: Therefore, hope therapy is effective in increasing self-esteem and quality of life in depressed adolescent girls and can be used in schools and counseling centers to reduce depression and by designing educational and cultural programs with the content of hope, Prevented from adolescents depression  and improved their quality of life and self-esteem.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله hope therapy, depression, Quality of Life, self steem

نویسندگان مقاله مائده هاشمیان | maedeh hashemian
PhD student in Clinical Psychology. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .دانشگاه شیراز.شیراز.ایران

کوروش نامداری | kourosh namdari
Assistant Professor of Psychology. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran.
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان

احمد عابدی | ahmad abedi
Associate Professor of Psychology. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran.
دانشیار گروه کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-660-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات