این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۱، شماره ۸۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی نقش میانجی‌ خودارزیابی بنیادین در ارتباط بین شخصیت و انطباق‌پذیری مسیرشغلی
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی‌ خودارزیابی بنیادین در ارتباط بین شخصیت و انطباق‌پذیری مسیر شغلی بر دانشجویان دو سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان بود. روش:روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بوده که به روش معادلات ساختاری، تحلیل و مدل‌سازی شد. جامعه‌ی آماری، دانشجویان مشغول به تحصیل در دو سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان، در سال تحصیلی 97-96 بودند. از این جامعه نمونه‌ای401 نفری به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی متناسب با جنسیت و شاخه تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل مقیاس‌های انطباق‌پذیری مسیرشغلی ساویکاس و پورفیلی (2012)، خودارزیابی بنیادین جاج و دورهام (2003) و پرسشنامه‌ی پنج عاملی بزرگ شخصیت مک کری و کاستا (2004) بود. یافته‌ها: نتایج نشان داد که خودارزیابی بنیادین در رابطه‌ی وجدان‌گرایی(001/0 p <) و برونگرایی (001/0 p <)با انطباق‌پذیری مسیر شغلی، میانجی نسبی محسوب می‌شد؛ درحالیکه ارتباط انطباق‌پذیری مسیر شغلی با تجربه‌گرایی‌(05/0 p <) و روان‌رنجوری (001/0 p <)،غیرمستقیم و با توافق‌پذیری (02/0 p <)مستقیم بود و خودارزیابی بنیادین در این سه ارتباط نقش میانجی‌ برعهده نداشت. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر، تأییدی بر اهمیت نقش برونگرایی، وجدان‌گرایی و سازه‌ی خودارزیابی بنیادین بر افزایش سطح انطباق‌پذیری مسیر شغلی دانشجویان نزدیک به فراغت از تحصیل می‌باشد؛ در همین راستا، به نظر می‌رسد طراحی برنامه‌هایی به منظور افزایش خودارزیابی بنیادین افرادکه منجر به افزایش انطباق‌پذیری مسیر شغلی ایشان می شود، ضروری است؛ همچنین در طرح‌ریزی‌ این برنامه‌ها، می بایست ویژگی‌های پنج عاملی بزرگ شخصیت  افراد موردتوجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انطباق‌پذیری مسیرشغلی، خودارزیابی بنیادین ، شخصیت، مدل‌سازی معادلات ساختاری

عنوان انگلیسی Studying the Mediating Role of Core self-evaluation In Relationship among personality and Career adaptability
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Aim: The purpose of the current study was to investigate the role of core self-evaluation as a mediator between personality and career adaptability among all University of Isfahan's bachelor students who were in the last two years of their education. Method: The method applied was a correlational study analyzed by the structural equation modeling approach. 401 participants were chosen through stratified sampling (considering the gender and population of each field of study) among all University of Isfahan's bachelor students who were in the last two years of their education. The Career adaptability scale (Savickas and Profeili, 2012), the core Self- evaluation scale (Judge & Durham,2003), and the big five personality traits questionnaire (Mc-Crae and Costa, 2004) were applied to collect data. Results: Results indicated that core self-evaluation partially mediated the relationship between conscientiousness (p< 0/001) and extraversion(p< 0/001) with career adaptability. Whereas the relationship between career adaptability with openness to experience (p< 0/05) and neuroticism (p< 0/001) was indirect and a direct relationship was noticed between career adaptability and agreeableness (p< 0/02). Conclusion: Results of the current study confirm the importance of conscientiousness, extraversion, and core self-evaluations' roles on increasing career adaptability of the students who will graduate in the upcoming years; Furthermore, it seems that it is necessary to plan for the programs which enhance students' core self-evaluation that increases their career adaptability. Also, in planning these programs, individual's big five personality traits should be considered.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, career adaptability, core self-evaluation, personality, structural equation modeling

نویسندگان مقاله شیوا شریفی | shiva sharifi


احمد صادقی | ahmad sadeghi
university of isfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-366-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات