این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۱، شماره ۸۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و خودکارامدی کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و خودکارامدی کودکان بود. روش: جامعه­ی آماری پژوهش کودکان مضطرب 11-8 ساله­ی شهر اهواز بود. نمونه­ی پژوهش شامل 3 کودک مضطرب بودند که با فراخوان در گروه­های مدارس و مراکز مشاور­ه­ی شهر اهواز و با توجه به نقطه­ی برش پرسش­نامه­ی تشخیص اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان و مصاحبه با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از طرح پژوهشی تک موردی با خط پایه ناهمزمان استفاده شد. پروتکل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد طی جلسه اجرا شد. داده ها در سه مرحله خط پایه، در فرایند درمان و یک ماه پس از درمان جمع­آوری شدند و به روش شاخص تغییر پایا، درصد بهبودی و ترسیم دیداری تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که آزمودنی­ها در متغیر اضطراب در مرحله درمان (96/30 درصد) و در متغیر خودکارامدی (13/28 درصد) بهبود پیدا کردند. و این بهبودی تا مرحله پیگیری ادامه داشت. همچنین شخص تغییر پایای هر دو متغیر در مرحله پس از درمان و پیگیری معنادار بود. نتیجه­گیری: بنابراین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با آفزایش انعطاف­پذیری روان­شناختی و کاهش دادن واکنش­های ناکارآمد باعث کاهش اضطراب و افزایش خودکارآمدی کودکان می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، اضطراب کودکان، خودکارآمدی کودکان.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Anxiety and Self-efficacy of children
چکیده انگلیسی مقاله  Aim: The aim of the current study was to investigate the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on on Anxiety and Self-efficacy of children among children with anxiety. Methods: The statistical population consisted of all children with anxiety in Ahvaz. The research sample consisted of 3 children that were selected according to the results of the ChildAnxiety Related Emotional Disorders (SCARED) with cutoff point of 50 and with purposeful sampling method. In this research, a single-case experimental design, type of non-concurrent multiple baseline designs was used. To evaluate the anxiety ChildAnxiety Related Emotional Disorders (SCARED) and self-efficacy- Children's Self-Efficacy Scale were used. The data was gasered in three phases of basic lines, intervention of 12 weekly sessions, and one month follow-up. Findings: The findings indicated that the subjects in the treatment phase experienced improvement in anxiety and self-efficacy. The effectiveness was maintained during the 1-month follow-up. The change index was indicative of meaningful changes. Conclusion: Therefore, the research findings illustrated that Acceptance and Commitment Therapy reduces anxiety and increases children's self-efficacy by increasing psychological flexibility and reducing dysfunctional reactions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Child Anxiety, Self-efficacy of children.

نویسندگان مقاله سمیه نکوئی | somayeh nekoei
Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

ذبیح اله عباسپور | Zabihollah abaspour
Shahid chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز

امین کرایی | amin
Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1955-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره خانواده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات