این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۲۱، شماره ۸۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی درمان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و خودکارامدی کودکان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و خودکارامدی کودکان بود. روش: جامعهی آماری پژوهش کودکان مضطرب 11-8 سالهی شهر اهواز بود. نمونهی پژوهش شامل 3 کودک مضطرب بودند که با فراخوان در گروههای مدارس و مراکز مشاورهی شهر اهواز و با توجه به نقطهی برش پرسشنامهی تشخیص اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان و مصاحبه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از طرح پژوهشی تک موردی با خط پایه ناهمزمان استفاده شد. پروتکل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد طی جلسه اجرا شد. داده ها در سه مرحله خط پایه، در فرایند درمان و یک ماه پس از درمان جمعآوری شدند و به روش شاخص تغییر پایا، درصد بهبودی و ترسیم دیداری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آزمودنیها در متغیر اضطراب در مرحله درمان (96/30 درصد) و در متغیر خودکارامدی (13/28 درصد) بهبود پیدا کردند. و این بهبودی تا مرحله پیگیری ادامه داشت. همچنین شخص تغییر پایای هر دو متغیر در مرحله پس از درمان و پیگیری معنادار بود. نتیجهگیری: بنابراین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با آفزایش انعطافپذیری روانشناختی و کاهش دادن واکنشهای ناکارآمد باعث کاهش اضطراب و افزایش خودکارآمدی کودکان میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، اضطراب کودکان، خودکارآمدی کودکان.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Anxiety and Self-efficacy of children
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The aim of the current study was to investigate the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on on Anxiety and Self-efficacy of children among children with anxiety. Methods: The statistical population consisted of all children with anxiety in Ahvaz. The research sample consisted of 3 children that were selected according to the results of the ChildAnxiety Related Emotional Disorders (SCARED) with cutoff point of 50 and with purposeful sampling method. In this research, a single-case experimental design, type of non-concurrent multiple baseline designs was used. To evaluate the anxiety ChildAnxiety Related Emotional Disorders (SCARED) and self-efficacy- Children's Self-Efficacy Scale were used. The data was gasered in three phases of basic lines, intervention of 12 weekly sessions, and one month follow-up. Findings: The findings indicated that the subjects in the treatment phase experienced improvement in anxiety and self-efficacy. The effectiveness was maintained during the 1-month follow-up. The change index was indicative of meaningful changes. Conclusion: Therefore, the research findings illustrated that Acceptance and Commitment Therapy reduces anxiety and increases children's self-efficacy by increasing psychological flexibility and reducing dysfunctional reactions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Child Anxiety, Self-efficacy of children.
نویسندگان مقاله
سمیه نکوئی | somayeh nekoei
Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
ذبیح اله عباسپور | Zabihollah abaspour
Shahid chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
امین کرایی | amin
Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1955-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره خانواده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات