این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۲۱، شماره ۸۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارائه مدل ساختاری "پیش بینی بهزیستی روانشناختی براساس عملکرد خانواده، خوش بینی و تاب آوری با میانجیگری کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان"
چکیده فارسی مقاله
هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت هیجان مبتنی بر رویکرد زوج درمانی هیجانمدار بر بهبود رضایت زناشویی بود. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه شاهد میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره منطقه سعادت آباد در سال 1400 تشکیل دادند. برای نمونهگیری ابتدا بهصورت در دسترس با همه زوجین مراجعهکننده به مرکز مشاوره امین پژوه و مرکز مشاوره بینش مصاحبه شد. پس از انجام مصاحبه مبنی بر خودافشاگری زناشویی، 47 زوج دارای تعارض تشخیص داده شدند که همه داوطلب شرکت در جلسات درمانی بودند. از میان آن ها 32 زوج بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (16 زوج (8 زن و 8 مرد)) و کنترل (16 زوج (8 زن و 8 مرد)) تخصیص داده شدند. برای آزمون فرضیه از تحلیل کوواریانس در محیط نرم افزار22 SPSS- استفاده گردید. نتایج مطالعه نشان داد که رضایت زناشویی در زمان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد. اندازه مجذور اتا نشان می دهد که 31 درصد از تغییرات درون گروهی بهوسیله آموزش راهبردهای مدیریت هیجان بر رضایت زناشویی تبیین می شود، همچنین آموزش راهبردهای هیجان مدار توانسته است، بین کلیه خرده مقیاس های رضایت زناشویی، بجز خرده مقیاس حل تعارض، تاثیر معناداری ایجاد کند. با توجه به یافتهها میتوان گفت راهبردهای مدیریت هیجان بر رضایت زناشویی تاثیر دارد در نتیجه از این آموزش میتوان در مداخلات زوج درمانی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبردهای مدیریت هیجان، زوجدرمانی، رضایت زناشویی
عنوان انگلیسی
Presenting a structural model "Predicting psychological well-being based on family performance, optimism and resilience mediated by social adequacy and academic self-efficacy in students"
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of teaching emotion management strategies based on Emotional Focus Therapy approach on improving marital satisfaction. Method: The present study is a quasi-experimental study. The statistical population of this study consisted of all couples who referred to counseling centers in Saadatabad region in 1400. For sampling, all couples who referred to Amin Pajooh Counseling Center and Binesh Counseling Center were interviewed in an accessible way. After conducting an interview based on marital self-disclosure, 47 couples were identified as conflicted, all of whom volunteered to attend treatment sessions. Among them, 32 couples were randomly assigned to the experimental group (16 couples (8 females and 8 males)) and the control group (16 couples (8 females (8 females and 8 males)). To test the hypothesis, analysis of covariance in SPSS-22 software was used. Results: The results of the study showed that there was a significant difference in marital satisfaction during pre-test, post-test and follow-up. Eta squared size shows that 31% of intra-group changes can be explained by training in emotion management strategies on marital satisfaction. Create. Conclusion: According to the findings, it can be said that emotion management strategies have an effect on marital satisfaction. As a result, this training can be used in couple therapy interventions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotion management strategies, couple therapy, marital satisfaction
نویسندگان مقاله
سیما لطف نژادافشار | Sima lofnezhadafshar
PhD Student, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Counseling, Roodehen University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه رودهن، شهر تهران، کشور ایران.
رضا خاکپور | Reza khakpuor
Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Counseling, Roodehen University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه رودهن، شهر تهران، کشور ایران.
فریده دوکانه ای فرد | Farideh Dokaneei Fard
Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Counseling, Roodehen University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه رودهن، شهر تهران، کشور ایران.
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-2143-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره خانواده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات