این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۰، شماره ۸۰، صفحات ۲۶۵-۲۸۷

عنوان فارسی تأثیر مشاوره شغلی توان‌مبنا بر مکاشفه مسیرشغلی، خودکارآمدی و باورهای ناکارآمد مسیرشغلی فارغ التحصیلان زن بیکار
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مشاوره شغلی توان‏مبنا  بر مکاشفه مسیر شغلی، خودکارآمدی و باورهای ناکارآمد مسیر شغلی فارغ‌التحصیلان بیکار انجام گرفت. روش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون _ پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه‌ی مورد پژوهش شامل کلیه فارغ‌التحصیلان زن بیکار شهرستان اسلام‌آباد غرب در سال 1396 بود. از جامعه فوق 28 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به‏صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 14 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی چهار جلسه‌ی نود دقیقه‌ای، (یک جلسه در هفته) مشاوره شغلی توان مبنا را دریافت کردند و در‏ این مدت، گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامه‏ی ‏مکاشفه مسیر ‏شغلی،  پرسشنامه خودکارآمدی‏ مسیرشغلی و پرسشنامه افکار‏ ناکارآمد مسیر شغلی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش  تحلیل‏کواریانس تک متغیری انجام شد. یافته‏ها: یافته‌های پژوهش در‏مرحله پس‌آزمون و پیگیری نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر مکاشفه مسیر ‏شغلی (01/0 P<،99/102=F ؛01/0 P<،66/68=F)، خودکارآمدی مسیر ‏شغلی (01/0 P<،94/47=F ؛01/0 P<،31/34=F) و باورهای‏ ناکارآمد مسیر شغلی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 P<،22/88=F ؛01/0 P<،89/7=F) و این تفاوت در‏طول زمان (با پیگیری سه ‌ماهه) پایدار است.  نتایج: با‏توجه‏به یافته‌های پژوهش می‌توان استنتاج کرد که مشاوره شغلی توان مبنا مدلی اثربخش در افزایش مکاشفه مسیر شغلی و خودکارآمدی مسیر ‏شغلی و کاهش باورهای‏ناکارآمد‏ مسیر شغلی فارغ‌التحصیلان بیکار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای ناکارآمد مسیر شغلی، خودکارآمدی مسیر شغلی، فارغ‌التحصیلان بیکار، مکاشفه مسیر شغلی، مشاوره شغلی توان مبنا

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Strengths-based Career Counseling on Career Exploration, Self-efficacy and Dysfunctional Career Thoughts in Unemployed Female Graduates
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of strengths-based career counseling on career exploration, career self-efficacy and dysfunctional career thoughts regulation among unemployed graduates. Methods: study was a quasi-experimental research with a pre-post-follow up design and a control group. Research population consisted of all unemployed female graduates in city of Islamabad Gharb in 2018. Convenient sampling method was employed and through inclusion criteria, 28 individuals were selected and then randomly assigned to experimental and control groups (14 in each group). The intervention involved four 90-minute weekly sessions using strengths-based career counseling. The control group did not receive any intervention. Career exploration survey, career self-efficacy scale and dysfunctional career thoughts scale were used to collect data. Data was analyzed using ANCOVA statistical method. Findings: The results showed that there is a significant difference at the post-test stages between experimental and control group in career exploration (P < 0.001; F = 68.66; P < 0.001; F = 102.99), career self-efficacy (P < 0.001; F = 34.31; P < 0.001; F = 47.94) and dysfunctional career thoughts (P < 0.001; F = 7.89; P < 0.001; F = 88.22). Also this difference is stable over the time, at the follow up in three month. Conclusion: It is recommended that executive directors and education officials conduct strengths-based career counseling for students on a large scale.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dysfunctional career thoughts, career self-efficacy, unemployed graduates, career exploration, strengths-based career counseling

نویسندگان مقاله ندا رشیدی | neda rashidi
Razi University
دانشگاه رازی

محمد سجاد صیدی | Mohamad Sajjad seydi
Razi University
دانشگاه رازی

علیرضا رشیدی | alireza rashidi
Razi University
دانشگاه رازی


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1314-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره شغلی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات