این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۲۰، شماره ۷۸، صفحات ۳۰-۵۲
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرتگرا بر رضایت زناشویی زنان با سندرم نشانگان پیش از قاعدگی (PMS)
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرتگرا بر رضایت زناشویی زنان با سندرم نشانگان پیش از قاعدگی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی مراجعه کننده به درمانگاه طب زناشوئی شهر کرمانشاه در پاییز و زمستان 1395 بود که از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف و از طریق مصاحبه اولیه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ در 2 مرحله پیشآزمون و پسآزمون برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. مداخله گروهی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرتگرا بر روی گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 5/1 ساعته در هر هفته 2 جلسه انجام شد؛ در حالی که بر روی گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس یکمتغیره بر روی نمرات پیش از درمان و درمان نشان داد که آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرتگرا بر افزایش میزان رضایت زناشویی زنان با سندرم نشانگان پیش از قاعدگی در سطح (001/0 p>) تأثیر معناداری دارد. بنابراین با استناد به یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر میتوان گفت، آموزش الگوی ارتباطی کثرتگرا که مبنی بر گفت و شنود بالا است نقش کلیدی در میزان رضایت زناشویی زنان با سندرم پیش از قاعدگی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی ارتباطی، خانواده کثرتگرا، رضایت زناشویی، سندرم نشانگان پیش از قاعدگی.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Pluralist Family Communication Model Education on Marital Satisfaction in Women with Premenstrual syndrome Syndrome (PMS)
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching the pluralistic family communication model on marital satisfaction of women with premenstrual syndrome. Methods: The research method was semi-experimental with pre/post-test and control group. The statistical population consisted of all women with premenstrual syndrome who referred to marriage clinic of Kermanshah (Iran) in autumn and winter of 2016. Of these, 30 were selected by purposeful sampling and were selected through an initial interview and randomly placed into treatment and control groups in equal numbers. The Enrich Marital Satisfaction Questionnaire was used in two stages of pre-test and post-test for data collection. Group intervention of the pluralistic communicative communication model was performed on the experimental group for 9 one-and-half hour weekly sessions, while no intervention was performed for the control group. Results: The results of one-way covariance analysis on pre-treatment and treatment scores showed that the teaching of the pluralistic family communication model had a significant effect on marital satisfaction of women with premenstrual syndrome (p> 0.001). Conclusion: based on the findings of the present study, teaching a pluralistic communication model that is based on high-level dialogue plays a key role in marital satisfaction of women with premenstrual syndrome.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
The pattern of communication, pluralist family, marital satisfaction, premenstrual syndrome
نویسندگان مقاله
افشین صفرنیا | Afshin Safarnia
PhD, Department of Psychology, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran;
گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی
رودابه هوشمندی | Roodabeh Hoshmandi
PhD , Department of Psychology, science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran;
گروه روانشناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-913-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات