این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۰، شماره ۷۸، صفحات ۵۳-۷۹

عنوان فارسی مقایسۀ تأثیر روان‌درمانی گروهی وجودی، شناختی _ وجودی و انسان‌گرا _ وجودی بر رضایت جنسی زنان مبتلا به دیابت نوع دو
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش مقایسۀ تأثیر روان‌درمانی گروهی وجودی، شناختی _ وجودی و انسان‌گرا _ وجودی در رضایت جنسی زنان مبتلا به دیابت نوع دو بود. روش: پژوهش یک کار آزمایی تصادفی کنترل‌شده بود که با روش نیمه آزمایشی و طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون و آزمون پیگیری دوماهه با گروه‌های موازی آزمایشی و گروه کنترل انجام‌ شد. جامعۀ آزمودنی‌های پژوهش، زنان مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه‌کننده به کلینیک تخصصی دیابت بیمارستان توحید سنندج در سه ماه نخست سال 1398 بود؛ از طریق نمونه‌گیری تصادفی 32 آزمودنی از این جامعه انتخاب و پس‌ازآن با به‌کارگیری نمونه‌گیری تصادفی جایگزینی در گروه‌های آزمایشی و گروه کنترل جایگزین شدند. گردآوری داده‌ها با مقیاس رضایت جنسی متسون و‌تراپنل (2005) انجام شد. آزمودنی‌های گروه‌های آزمایشی جداگانه در نه جلسه هفتگی 120 دقیقه‌ای شرکت کردند. یافته‌ها: نتایج مدل خطی عمومی واریانس یک‌راهه با آزمون اندازه‌گیری‌های مکرر نشان داد که مداخلات شناختی _ وجودی و انسان‌گرا _ وجودی، رضایت جنسی را در مقایسه با گروه کنترل به‌طور معنی‌دار افزایش دادند (4F=؛ P< 0/05) همچنین نتایج نشانگر تأثیر بیشتر گروه شناختی_ وجودی (6MD=؛ P< 0/05 و انسان‌گرا _ وجودی در پس‌آزمون (1MD=؛ P< 0/05) و تأثیر بیشتر گروه وجودی در ‌آزمون پیگیری بود (12MD=؛ P< 0/05). نتیجه‌گیری: به کاربستن روش‌های روان‌درمانی گروهی شناختی_ وجودی و انسان‌گرا _ وجودی برای افزایش رضایت در رابطۀ جنسی زنان مبتلا به دیابت نوع دو، در مقایسه با روان‌درمـــــانی وجودی برای انجام موفق امور مشاوره و روان‌درمانی کارآمدتر می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان‌درمانی وجودی، شناختی _ وجودی، انسان‌گرا _ وجودی، جنسی، دیابت

عنوان انگلیسی Comparison of the effect of existential, cognitive-existential, and humanistic-existential group psychotherapy on sexual satisfaction in women with type II diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The purpose of this research was to study the comparison of the effectiveness of existential, cognitive-existential, and humanistic-existential group psychotherapy on sexual satisfaction among women with type-2 diabetes. Methods: The research was a randomized controlled trial conducted through an experimental method and its experimental design included a pre-test, post-test, with two-month follow-up test with parallel experimental groups and a control group. The research sample population included women with type 2 diabetes referred to Towhid diabetes hospital during the first quarter of 2019. Thirty-two subjects were selected from this population through random sampling and assigned to the two experimental and the control group using random assignment. Data was collected using the Sexual Satisfaction Scale (Meston & Trapnell, 2005). Experimental groups' subjects participated in 9 separate 120-minute weekly groups sessions. Findings: The results of the general linear model with repeated measures test showed that interventions of cognitive-existential and humanistic-existential significantly increased sexual satisfaction compared to the control group (F= 4; P< 0/05). The results also showed the greater effect of the cognitive-existential (MD= 6; P< 0/05) and humanistic-existential groups (MD= 1; P< 0/05) on the post-test and a greater effect of the existential group on the follow-up test (MD= 12; P< 0/05). Conclusion: The application of cognitive-existential and humanistic-existential group psychotherapy to increase sexual satisfaction among women with type-2 diabetes is more effective than existential psychotherapy for successful counseling and psychotherapy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Existential psychotherapy, cognitive-existential, humanistic-existential, sex, diabetes

نویسندگان مقاله غفار نصیری هانیس | Ghaffar Nasiri Hanis
Ph.D. Student Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

مسعود صادقی | Masoud Sadeghi
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

سیمین غلامرضایی | Simin Gholamrezae
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1679-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره خانواده
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات