این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۹، شماره ۷۵، صفحات ۳۴-۶۴
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور با آموزش هیجان محور بر عزت نفس و مشکلات خواب در نوجوانان داغدیده پسر
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور با آموزش هیجان محور بر عزتنفس و مشکلات خواب نوجوانان پسر بود. روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل نوجوانان داغدیده مراجعهکننده به مراکز مشاوره آموزشوپرورش شهر شیراز در سال 97-1396 بودند. از میان آنها 48 نفر به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایداده شدند. گروه آزمایشی ذهن آگاهی نوجوان محور در طی 10 جلسه 1 ساعته و گروه آزمایش هیجان محور در طی 8 جلسه 1 ساعته بهصورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. آزمودنیها به کمک پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت (1967) و کیفیت خواب پیتزبورگ (1998) پیش از آغاز درمان، پایان جلسات درمان و همچنین مرحله پیگیری 45 روزه پس از آموزش گروهی ارزیابی شدند. گروه گواه بدون هیچ آموزش گروهی بودند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بهکارگیری ذهن آگاهی نوجوان محور و هیجان محور بر عزتنفس و مشکلات خواب نوجوانان داغدیده موثر است (05/0< p) و گروه ذهن آگاهی نوجوان محور تأثیر بیشتری از هیجان محور داشته است و تغییرات در طول زمان پایدار بود. نتیجهگیری: بر این اساس میتوان نتیجه گیری کرد که ذهن آگاهی نوجوان محور و هیجان محور بر عزت نفس و مشکلات خواب نوجوانان داغدیده موثراست و ذهن آگاهی نوجوان محور بر افزایش عزت نفس و کاهش مشکلات خواب موثرتر بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهن آگاهی نوجوان محور، هیجان محور، عزتنفس، مشکلات خواب، داغدیده
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effectiveness of Adolescent-Centered Mindfulness (MBCT) and Emotionally Focused Therapy (EFT) on Self-Esteem and Sleep Disorder of Bereaved Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The aim of this study was to compare the effectiveness of adolescent-reasoned mindfulness (MBCT) and emotionally focused therapy (EFT) on self-esteem and sleep Disorder of bereaved adolescents. Methods: The study had a quasi-experimental design, with a post-test, pretest design, control group, and follow- up phase. The statistical population of bereaved adolescents referred to the counseling clinics department of education in city of Shiraz during the year 2017-2018. From among this population, 48 were selected through available sampling and were randomly divided into two experimental groups, adolescent-centered mindfulness and, emotionally focused therapy, in addition to a control group. One experimental group received adolescent-centered mindfulness for 10 one-hour long sessions, while the second experimental group received emotionally-focused therapy for 8 one-hour long sessions. The subjects were evaluated with Self-Esteem Questionnaire (SEI , 1989) and Sleep Disorder Questionnaire (PSQI, 1967) before the initiation of treatment. Fourty-five days following the conclusion of group training, a follow-up was performed. The control group had no group education. Data were analyzed using repeated measures. Results: Results showed that the use of adolescent-centered mindfulness and emotionally-focused therapy is effective on self-esteem and sleep disorder of bereaved adolescents (p< 0/05). The effect of adolescent-centered mindfulness were greater than emotionally-focused therapy and the changes were stable through the time. Conclusions: According to this study, it can be concluded that both adolescent-centered mindfulness training and emotionally-focused interventios are effective for self-esteem and sleeping problems in adolescents, and that adolescent-centered mindfulness was more effective in increasing self-esteem and reducing sleeping proglems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adolescent-centered mindfulness, emotionally focused therapy (EFT), self-esteem, sleep disorder, bereaved
نویسندگان مقاله
علی طاهری | ali taheri
‚ Islamic Azad University , Isfahan(Khorasgan) Branch, Isfahan,Iran
دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان)
غلامرضا منشئی | Gholam Reza Manshaei
‚ Islamic Azad University , Isfahan(Khorasgan) Branch, Isfahan,Iran
دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان ( خوراسگان ) ، اصفهان ، ایران
احمد عابدی | ahmad abedi
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1345-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات