این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۹، شماره ۷۵، صفحات ۸۸-۱۱۴
عنوان فارسی
بررسی تأثیر مشاورهی انطباقپذیری شغلی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مشاورهی انطباقپذیری شغلی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی انجام شد. روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل انجام گرفت. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی دانشآموزان پسر متوسطهی دورهی اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. به منظور انتخاب آزمودنیها 50 دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و گروه کنترل (25 نفر) قرار گرفتند. برای هر دو گروه، پیشآزمون اجرا شد. گروه آزمایش مدت 7 جلسهی 75 دقیقهای مشاورهی گروهی انطباقپذیری شغلی اقتباس شده از روش مشاورهی شغلی ساویکاس (هارتونگ و ویس، 2016) را دریافت کردند. در پایان دورهی مشاوره، پسآزمون در هر دو گروه اجرا شد. سپس یک ماه بعد، آزمون پیگیری از هر دو گروه آزمایش گرفته شد. برای سنجش اشتیاق تحصیلی، از پرسشنامهی اشتیاق تحصیلی آرشامبالت و همکاران (2009) استفاده شد. همچنین میانگین نمرات پایانی ترم اول و مستمر ترم دوم بهعنوان پسآزمون و نمرات پایانی ترم دوم، به منظور پیگیری عملکرد تحصیلی دانشآموزان در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که روش مشاورهی انطباقپذیری شغلی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی تأثیر داشته است و همچنین آزمون مقایسههای زوجی در سه مرحلهی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری نشان داد که میانگینها در پسآزمون افزایش یافته (01/0>p) و تا پیگیری ثبات داشته است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیانگر این است که مشاورهی انطباقپذیری شغلی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی تأثیرگذار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اشتیاق تحصیلی، عملکرد تحصیلی، انطباقپذیری مسیرشغلی
عنوان انگلیسی
The Effect of Career Adaptability Counseling on Students’ Academic Engagement and Performance
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The purpose of this study was to investigate the effect of career adaptability counseling on academic engagement and performance. Methods: The method of this study was quasi-experimental with pre-test, post-test and follow up design with a control group. The statistical population of the study consisted of all first-grade male students in Isfahan middle schools in the 2017-18 academic year. Fifty students were randomly selected and allocated randomly into two experimental (n=25) and control (n=25) groups. Pre-test was performed for both groups. The experimental group received seven 75-minute career adaptability counseling sessions using Savikas's career counseling method (Hartong & Vess, 2016). The post-test was administered at the end of counseling sessions. Then the follow-up test was performed for both groups after one month. Academic engagement questionnaire (Arshambolt, et al., 2009) was used to measure the academic engagement. Also, the mean grades on final exam during the first semester and on the midterm exam in the second semester were considered as post-test evaluation. Similarly, second semester final exam grades were used as follow up of students' academic performance. The results of variance analysis with repeated measurement indicated that career adaptability counseling had an impact on academic engagement and performance. Furthermore, paired comparison test in three stages of pre-test, post-test and follow-up showed that the mean scores increased in the post-test (p < 0.01) and remained stable into the follow-up. The results of the present study indicate that career adaptability counseling is an effective method for increasing the impact of academic engagement and performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic engagement, Academic performance, Career adaptability
نویسندگان مقاله
هادی انصارالحسینی | Hadi Ansar-al-Hossaini
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
محمدرضا عابدی | Mohammad Reza Abedi
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
پریسا نیلفروشان | Parisa Nilforooshan
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-63-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات