این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۹، شماره ۷۵، صفحات ۱۴۱-۱۶۸
عنوان فارسی
ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی «مقیاس مجازوَرزی شبکهای»
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش با هدف دستیابی به ابزاری روا و معتبر برای اندازهگیری میزان مشارکت افراد در شبکههای اجتماعی مجازی (SNS) انجام گرفت. روش: روش این پژوهش به لحاظ هدف جزو پژوهشهای تحقیق و توسعه و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها (طرح پژوهش) از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 97-1396 دانشگاه گیلان بودند که با روش «نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای»، 979 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. مجموعهای از پرسشهای مرتبط، پس از تأیید روایی صوری، در اختیار اعضای گروه نمونه قرار گرفت و دادههای بهدست آمده برای تعیین روایی سازه، با روش تحلیل عاملی به شیوهی اکتشافی (بر مبنای دادههای برآمده از 400 آزمودنی) و سپس به شیوهی تأییدی (بر اساس دادههای برآمده از 579 آزمودنی) مورد پردازش قرار گرفت. یافتهها: در نهایت مقیاسی با 34 گویه فراهم آمد که گویهها در میان سه عامل «مبادلهی هیجان/شناخت» (20 گویه)، «شدت مشارکت» (7 گویه) و «مبادله فرهنگ» (7 گویه) توزیع شده بودند. این سه عامل، بر روی هم، 73/46 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین میکرد. بر مبنای نتایج بررسی پایایی (همسانی درونی) ضرایب به دست آمده برای مولفههای مقیاس بین 81/0 تا 90/0 بود که از میان آنها «مبادله هیجان/ شناخت» دارای بیشترین ضریب شاخص همسانی درونی بود و پس از آن به ترتیب؛ مبادله فرهنگ و شدت مشارکت قرار گرفتند؛ همسانی درونی کلی پرسشنامه نیز 92/0 به دست آمد. نتیجه: «مقیاس مجازورزی شبکهای» برای اندازهگیری میزان مشارکت در شبکههای اجتماعی مجازی از روایی، اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی مجازی، مقیاس مشارکت در شبکههای اجتماعی
عنوان انگلیسی
Development and psychometric properties of the Social Network Sites Engagement Scale (SNSES)
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The aim of this study was to develop a valid and reliable tool for measuring the level of people's participation in social network sites (SNS). Method: This research is in the R&D field in terms of purpose and is descriptive-survey type in terms of data collection method (research design). 979 students were selected out of all students studying in the University of Guilan in 2017-2018 using multi-stage random cluster sampling. A set of questions, after confirming their face validity, was given to the participants and all collected data was analyzed through heuristic method (based on data from 400 precipitants) and then by confirmatory method (using data from 579 participants) to determine the construct validity of the developing test. Results: A scale containing 34 items was developed and the items were distributed among the three factors of "emotion / cognition exchange" (20 items), "engagement intensity" (7 items) and "culture exchange" (7 items). Taken together, these three factors accounted for 46.73% of the total variance of the questionnaire. Based on the results of the reliability analysis (internal consistency), the coefficients obtained for the factors were between 0.81 and 0.90, among which emotion / cognition exchange had the highest coefficient of internal consistency index, followed by cultural exchange and engagement intensity, respectively.; The overall internal consistency of the questionnaire was 0.92. Conclusion: The Social Network Sites Engagement Scale (SNSES) has acceptable validity and reliability for measuring the level of participation in social network sites.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
social media, social network sites, scales of social network sites engagement.
نویسندگان مقاله
حسن بلند | hassan boland
University of Guilan
دانشگاه گیلان
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1508-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات