این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۹، شماره ۷۵، صفحات ۲۹۰-۳۲۶
عنوان فارسی
فرزندپروری اخلاق محور: تعریف، مبانی و اصول تربیتی مبتنی بر آرای علامه طباطبایی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: تخلق به اخلاقیات یعنی پایداری دائمی به صفات اخلاقی نیکو به صورت "منش" در انسان کاری است که در آموزش صرف اخلاق نمیتوان به آن دست یافت. بنابراین دستیابی به تعریفی از تربیت اخلاق محور و مبانی و اصول مترتب بر آن به منظور کاربرد در عرصه فرزندپروری هدف این پژوهش است. روش: بدین منظور با رویکرد تحقیق هرمنوتیک در مرحله اول به بررسی مبانی و اصول تربیت اخلاق محور مبتنی بر آرای علامه طباطبایی پرداخته شد و در گام بعدی ملاحظات کاربردی آن در فرایند فرزندپروری اخلاق محور تبیین گشت. یافتهها: یافتهها نشان داد مبانی تربیت اخلاق محور در 5 محور ایجابی شامل "ثبات اخلاقی" (با دو اصل ملکه ساختن صفات خُلقی و ایجاد نگرش توحیدی)، "سرایت فعلی" (با اصل اعتدال)، "عالمیت" (با دو اصل علم تعقلی و علم توحیدی)، "عاملیت" (با دو اصل اراده و حقانیت) و "انگیزش" (با سه اصل برانگیختگی انسانی، توحیدی و حُبی) و 2 محور زمینه ای شامل "وراثت اخلاق" (با دو اصل اصلاح زمینههای وراثتی و رعایت تفاوتهای استعدادی) و "سرایت محیطی اخلاق" (با دو اصل اصلاح بستر محیطی و رعایت الگوی تربیتی) قابل تبیین هستند که مبتنی بر آن میتوان در فرایند فرزند پروری با محوریت تربیت منش بهکار بسته شود. نتیجهگیری: فرزندپروری اخلاق محور رویکردی نوین در عرصه آموزش والدین است که در آن از طریق تمرکز بر رشد مولفههای شناخت، عاطفه و اراده اخلاقی در کودکان، زمینه تحقق اهداف تربیتی انسانهایی با منش اخلاقی را فراهم میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی فرزند پروری اخلاق محور، مبانی و اصول تربیت اخلاق محور، علامه طباطبایی
عنوان انگلیسی
Ethics-Based Parenting Model: Definition and training Principles based on Allameh Tabataba'i View Point
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: Ethics, that is, a permanent endurance of good moral qualities in the form of "Manesh" in human beings, which can not be achieved through mere moral education. Therefore, the purpose of this study is to obtain an ethics-based approach to parenting. Methods: For this purpose, in the first part of the study, we examined and explained the definition and principles of ethics- based training from the perspective of Allameh Tabataba'i with hermeneutic research method and in the last part, practical paths for internalizing morality in children were presented. Results: The findings showed that principles of ethics-based training contains of 5 affirmative axis : "Moral stability", "communicability of action", "awareness", " being Practical Man" , " motivation" and 2 underlie axis include of: "inheritance of ethics" , " peripheral communicability ".Conclusion: This principles can be applied for presenting the Parenting model with the centrality of Manesh Training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethics-Based Parenting Pattern, Ethics-Based Character Training, Allameh Tabatabai, Hermeneutics method
نویسندگان مقاله
کوثر دهدست | Kowsar Dehdast
دانشگاه علامه طباطبائی
معصومه اسمعیلی | Masoomeh Esmaeily
دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1620-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره خانواده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات