این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۹، شماره ۷۴، صفحات ۹۱-۱۰۵
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش نظریه ذهن بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. 30 دانشآموز دارای اختلال نافرمانی مقابلهای به صورت در دسترس از میان مراجعه کنندگان فرهنگسرایهای شهرداری کرمانشاه در سال 1395 انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس درجه بندی مهارتهای اجتماعی کرشام و الیوت و سیاهه اختلال بی اعتنائی مقابلهای ساکوما بود. گروه آزمایش آموزش نظریه ذهن را در 10 جلسه یک ساعته دریافت نمودند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافتهها: در پس آزمون میانگین مهارت اجتماعی، در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت (01/0P<). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش نظریه ذهن بر مهارتهای اجتماعی دانش آموران دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نظریه ذهن، مهارتهای اجتماعی، نافرمانی مقابلهای
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Theory-of-Mind Training on Social Skills of Students with Oppositional Defiance Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The purpose of the present study was to evaluate the effectiveness of theory of mind training on social skills of students with oppositional defiant disorder. Methods: The present research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest and control group. Thirty students with oppositional defiant disorder were chosen through available sampling from among those referred to the cultural center of the city of Kermanshah in 2016, and randomly assigned to the experimental and control groups. The tools used included the Gresham & Elliott and Elliott Social skills Grading Scale and the Sakuma Oppositional Defiance Disorder List. The experimental training group received theory-of-mind in 10 one-hour sessions. Data analysis was performed using covariance analysis. Results: In the post-test phase, the mean of social skills increased significantly in the experimental group, compared to the control group (P < 0.01). Conclusion: Based on the findings of this study, it can be concluded that teaching the theory-of-mind is effective on the social skills of students with oppositional defiance disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Theory of mind, social skills, oppositional defiance disorder
نویسندگان مقاله
وحید فرنیا | vahid farnia
kermanshah university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
رضا فرجی | mostafa alikhani
kermanshah university of medical science
دانشگاه پیام نور تهران
علیرضا رشیدی | alireza rashidi
razi university
دانشگاه رازی
عمران داوری نژاد | omran davarinejad
kermanshah university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی
صفورا سالمی | safora salemi
razi university
دانشگاه رازی
مریم خانگی | faeze tatari
kermanshah university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-428-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات